Arthritis other

מינון נמוך של סטרואידים יכול להאט התקדמות של דלקת פרקים (מתוך Cochrane Database Syst Rev)

מסקירה חדשה, שפורסמה במהדורת ינואר של Cochrane Database of Systematic Reviews, עולה כי מינון נמוך של סטרואידים בשילוב עם הטיפול הסטנדרטי מוריד את שיעור ההתקדמות של ארוזיה רדיולוגית ב-RA (דלקת פרקים) בטווח הקצר, אך עדיין יש לקבוע את תופעות הלוואי בטווח הארוך.

שימוש בסטרואידים בדלקת פרקים מאוד נפוץ. שתי סקירות ב- Cochrane בדקו את היתרון הקליני קצר הטווח של מינון נמוך של סטרואידים בהשוואה לתרופות NSAIDS (non-steroidal anti-inflammatory drugs) והדגימו יתרונות קליניים טובים בטווח הקצר והבינוני. האפשרות, שלסטרואידים יש אפקט משנה מחלה בסיסי ב-RA, שנראה כירידה בשיעור ההתקדמות הרדיולוגית, הועלה על ידי מספר חוקרים.

לאחר חיפוש ב-Medline, בין 1996 ל-22 בפברואר 2005 וב- Cochrane Controlled Trials Register, החוקרים ערכו סקירה סיסטמטית של מחקרים, שהעריכו יעילות סטרואידים בעיכוב התקדמות נזק רדיולוגי ב-RA. מחקרים כשירים היו מחקרים רנדומאליים במבוגרים, שאובחנו כסובלים מ-RA, ואשר השוו prednisone או סטרואיד דומה לביקורת של פלצבו. המחקרים העריכו צילומים רדיולוגים של ידיים, ידיים ורגליים או רגליים בעזרת כל טכניקה סטנדרטית שהיא. על מנת להיות מוכנס לסקירה הנוכחית, למחקרים היה צריך להיות לפחות קבוצת טיפול אחת עם סטרואידים ואחת ללא סטרואידים. ניקודי ארוזיות רדיוגרפיות בוטאו כאחוז מתוך ניקוד אפשרי מקסימאלי עבור השיטה, שנעשה בה שימוש.

החיפוש הראשוני איתר 217 ציטטות ו-15 הוספו ממומחים, מסקירת רשימות ייחוס ומתקצירים. סך של 15 מחקרים, שכללו 1414 חולים, נכללו בסקירה. רוב המחקרים חקרו רק RA מוקדם (משך מחלה עד שנתיים). במהלך השנה הראשונה, המינון המצטבר הממוצע של סטרואידים היה 2300 mg של prednisone equivalent (טווח של בין 270 ל-5800). לרוב, סטרואידים הוספו ל-DMARDS (disease modifying anti-rheumatoid drugs) אחרים.

ההבדל הממוצע המתוקנן בהתקדמות היה 0.40 לטובת סטרואידים (רווח בר סמך 95% : 0.27-0.54). במחקרים של שנתיים (n=806) ההבדל הממוצע המתוקנן בהתקדמות לטובת הסטרואידים היה 0.45 (רווח בר סמך 95% : 0.24-0.66) לאחר שנה ו-0.42 (רווח בר סמך 95% : 0.30-0.55) לאחר שנתיים. כל המחקרים פרט לאחד הראו אפקט טיפולי מספרי לטובת סטרואידים. היתרונות של סטרואידים הושגו כאשר הם שולבו עם טיפול ב-DMARD אחר, כגון methotrexate.

אפילו בהערכה הכי שמרנית וזהירה העדות, שסטרואידים הניתנים בנוסף לטיפול הסטנדרטי יכולים להוריד את שיעור התקדמות הארוזיה ב-RA הינה משכנעת. עדיין נשארת דאגה בנוגע לתופעות לוואי ארוכות הטווח של טיפול בסטרואידים, כגון עליה בסיכון הקרדיווסקולרי, ונושא זה דורש מחקר נוסף.

החוקרים מציעים כי בקרב חולים עם RA שפעילה לתקופה של פחות משנתיים ואשר צריכים טיפול ב-DMARD, הוספת של מינון נמוך של סטרואידים יוריד את הרס המפרק.

לסיכום, סביר שחולים עם RA של 3 או 4 שנים גם כן יהינו מטיפול זה, אך זה לא יהיה הולם לחקור את הטיפול למשך ארוך יותר של מחלה לפני שמאשרים יותר את העדות של יתרון הטיפול. ה- cost-effectiveness ויחסי סיכוןיתרון היחסיים של טיפולים חדשים ב-RA (כגון טיפולים ביולוגיים) המורידים התקדמות רדגיורפית יכולים להיות מבוססים רק אם הם מושווים מול מחקרים, שבדקו טיפול ב-DMARD או בסטרואידים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה