Arthritis other

ניתוח חוזר אחרי השתלת כונדרוציטים אוטולוגית קשור להופעת סימפטומים מכניים (J Bone Joint Surg Br)


חוקרים מוצאים כי תופעת הלוואי השלילית העיקרית המופיעה במהלך השנה הראשונה לאחר ביצוע השתלת כונדרוציטים אוטולוגית (ACI) היא סימפטומים מכניים מטרידים שנעלמו באמצעות תיקון ארטרוסקוטפי.

למרות ש-ACI מוכר כטיפול יעיל בפגיעות בסחוס מפרקי, עלולות להופיע בעקבותיו תופעות לוואי שליליות כמו הצטברות נוזלים, הידבקויות ארטרו-פיברוזיס, דלקת של ממברנת המפרק, היפרטרופיה של ה-periosteal patch, והתרופפות של קומפלקס השתל.

בכדי לבדוק חולים שבהם נדרש ניתוח נוסף בעקבות ביצוע ACI ולתאר את הממצאים הניתוחיים, הפרוצדורות שנדרשו, התוצאות הקליניות וממצאי הביופסיה, בדקו החוקרים חולים שטופלו באמצעות ACI ועברו ניתוח נוסף בשל הופעת כאבים וסימפטומים מכניים בברך.

במחקר השתתפו 135 חולים שעברו ACI בשל 181 פגיעות מדרשות חומרה 3-4 שאובחנו בסחוס המפרקי בברך. 16% מחולים אלה עברו ניתוח נוסף (21 ניתוחים ארטרוסקופיים וניתוח אחד פתוח) שאפשר הערכה של 31 פגיעות שעברו השתלה.

התוצאות הקליניות הוערכו באמצעותמדד סובייקטיבי מתאים ובאמצעות טפסי בדיקה אובייקטיביים שמולאו לפני הניתוח ובפרקי זמן של 3, 6, 9, ו-12 חודשים לאחריו.

הממצאים הניתוחיים כללו התרוממות (ב-24 פגיעות) והתנתקות (ב-3 פגיעות) של ה-periosteal patches שבהן בוצע גילוח ארטרוסקופי. למרות שהצטברותנוזלים היתה שכיחה, לא נצפו מקרים של הידבקויות, דלקות של ממברנת המפרק, או ארטרו-פיברוזיס.

פתולוגיה נמצאה ב-3 מהחולים שהתלוננו על כאב בברך ועל סימפטומים מכניים. כונדרופלסטיה בוצעה ב-2 חולים עם פגיעות חדשות, בחולה אחד נמצא ACI טרוכליארי, ובשני חולים נדרש גילוח של ה-periosteal patches הבולטים. הסימפטומים המכניים נעלמו בכל החולים תוך שבועיים, פרט לחולה אחד שסבל מארטריטיס מתקדם.

3 חולים התלוננו על כאב ברך ללא סימפטומים מכניים בשל סיבות שאינן קשורות לניתוח בשני חולים ובשל התרופפות ה-patch בשלישי. הקלה ניכרת בכאב דווחה בשלושתם בתוך שבועיים מזמן ביצוע הניתוח החוזר.

בבדיקה האחרונה, שנערכה כעבור 2-14 חודשים מזמן הניתוח, דיווחו 68% מהחולים על שיפור במצבם, וב-86% מהם נמצאו תוצאותתקינות או כמעט תקינות במדרג ההערכה הסובייקטיביים. ב-97% מהחולים נמצאו תוצאות תיקון תקינות או כמעט תקינות.

יתרה מכך, תוצאות הביופסיה העידו על אינטגרציה טובה עם העצם התת-כונדראלית והממשק המרג’ינלי בכל המשטחים שנבדקו. ב-60% מהם נצפה סחוס היאליניאו דמוי היאליני. סימפטומים מכניים מטרידים שגרמו להוצאה פריאוסטאלית חייבו ניתוח ב-13% מהחולים שטופלו באמצעות ACI.

החוקרים מסכמים כי ארטרוסקופיה שגרתית איננה מומלצת כעבור שנה, אך תיקון ארטרוסקופי פתר במהימנות את הסימפטומים המכניים.

J Bone Joint Surg Br 2004 Mar;86:2:205-11.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה