Angina pectoris/MI

האם הסיכון לתמותה בחולים למעלה מעשר שנים לאחר התקף לב גבוה יותר בהשוואה לאוכלוסייה הכללית? (J Am Coll Cardiol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology עולה כי בחולים עם אבחנה של אוטם לבבי עם עליות מקטע ST שעברו התערבות כלילית מילעורית ראשונית עם טיפול בהתאם להנחיות, שיעורי התמותה לאחר עשר שנים בקרב אלו ששרדו לאחר 90 ימים היו גבוהים ב-2% בלבד בהשוואה לשיעורי התמותה באוכלוסייה הכללית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי STEMI (או ST-segment Elevation Myocardial Infarction) מלווה בשיעורים גבוהים של תמותה מוקדמת. עם זאת, לא ידוע אם בחולים ששרדו את השלב המוקדם של האירוע הלבבי קיים סיכון מוגבר לתמותה בטווח הארוך. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את התמותה העודפת בחולים עם היסטוריה של STEMI לאחר התערבות כלילית מילעורית ראשונית, בהשוואה לביקורות תואמות בגיל ומין מהאוכלוסייה הכללית.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר Western Denmark Heart Registry וזיהו חולים שעברו התערבות כלילית מילעורית לראשונה בחייהם בשל STEMI בין ינואר 2003 ועד אוקטובר 2018. לכל חולה התאימו חמש ביקורות דומות בגיל ומין מהאוכלוסייה הכללית.

מדגם המחקר כלל 18,818 חולים עם אבחנה ראשונה של STEMI -94,090 מבוגרים מהאוכלוסייה הכללית. היקף מחלות הרקע היה דומה בין חולים עם STEMI ובין הביקורות התואמות.

בהשוואה לקבוצת הביקורת, בחולים עם STEMI תועדה עליה של 5.9% בתמותה במהלך 30 הימים הראשונים לאחר האירוע הלבבי (6.0% לעומת 0.2%; יחס סיכון של 36.44, רווח בר-סמך 95% של 30.86-43.04). התמותה העודפת נותרה לאחר 31-90 ימים מהאירוע הלבבי (0.9% לעומת 0.4%; יחס סיכון של 2.43, רווח בר-סמך 95% של 2.02-2.93).

עם זאת, בקרב מטופלים ששרדו לאחר 90 ימים מאירוע לבבי, עודף תמותה אבסולוטי עמד על 2.1% בלבד לאחר עשר שנות מעקב (26.5% לעומת 24.5%; יחס סיכון של 1.04, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.08).

מהנתונים עולה כי השימוש בתרופות למניעה שניונית דוגמת סטטינים, נוגדי-טסיות וחסמי ביתא היה גבוה מאוד בחולים עם STEMI לאורך עשר שנות המעקב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב חולים עם היסטוריה של אוטם לבבי עם עליות מקטע ST ששרדו לאחר 90 ימים תועדה עליה מינימאלית בשיעורי התמותה לאחר עשור מהאירוע הלבבי, בהשוואה למבוגרים דומים באוכלוסייה הכללית.

J Am Coll Cardiol, Jun 25, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה