Angina pectoris/MI

האם השלמת בדיקות לבביות לא-פולשניות לכאבי חזה מפחיתה את הסיכון הלבבי? (Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes)

הגדלת היקף בדיקות לא-פולשניות להערכה לבבית לא הפחיתה את הסיכון לסיבוכים לבביים מג’וריים בתוך שנתיים מפניה לחדר מיון של מבוגרים בשל כאבי חזה וללא אוטם לבבי חד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes.

במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי בחנו החוקרים את הקשר בין בדיקות לא-פולשניות להערכה לבבית ובין התוצאות הלבביות בתוך שנתיים בחולים שפנו לחדר מיון בשל כאבי חזה אך ללא אוטם לבבי חד בין 2013 עד 2019 ב-21 חדרי מיון ברשת Kaiser Permanente Northern California.

מדגם המחקר כלל 144,577 פניות מטופלים לחדרי מיון (גיל ממוצע של 58 שנים; 57% נשים) עם 700 רופאי חדר מיון לאורך שבע שנים וסיווג סיכון לפי מדד HEART (או History, Electrocardiogram, Age, Risk factors, Troponin) בדרגה נמוכה ב-48.2% מהמקרים, בינונית ב-49.2% מהמקרים וגבוהה ב-2.7% מהחולים.

התוצא העיקרי היה סיבוכים לבביים מג’וריים, כאשר תוצאים משניים כללו רה-וסקולריזציה כלילית וסיבוכים לבביים מג’וריים כולל תמותה מכל-סיבה בתוך שנתיים.

מהנתונים עולה כי אין קשר בין שיעור גבוה ובינוני של הפניות לבדיקות לא-פולשניות להערכה לבבית ובין סיכון מופחת לסיבוכים לבביים מג’וריים ולא נרשמה ירידה משמעותית בסיכון לסיבוכים לבביים מג’וריים בתוך שנתיים (יחס סיכון מתוקן של 1.08 ו-1.05, בהתאמה), או סיבוכים לבביים מג’וריים כולל תמותה מכל-סיבה (יחס סיכון מתוקן של 1.06 ו-1.04, בהתאמה).

מניתוח מדד HEART עלו הבדלים דומים בין היקף בדיקות לא-פולשניות להערכה לבבית, לא זוהתה עדות לסיכון מופחת לסיבוכים לבביים מג’וריים או סיבוכים לבביים מג’וריים עם תמותה מכל-סיבה בכל שלוש קטגוריות הסיכון לפי HEART ולא תועדו הבדלים בשיעורי רה-וסקולריזציה כלילית.

שיעורי ההיארעות הכוללים של סיבוכים לבביים מג’וריים וסיבוכים לבביים מג’וריים עם תמותה מכל-סיבה בתוך שנתיים עמדו על 4.8% ו-7.7%, בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לא זוהה קשר בין עליה בהיקף ההפניות לבדיקות לא-פולשניות להערכה לבבית ובין ירידה בסיכון לסיבוכים לבביים מג’וריים בתוך שנתיים או סיבוכים לבביים מג’וריים ותמותה מכל-סיבה. ממצאים אלו מציעים כי הפניה שגרתית לבדיקות לא-פולשניות להערכה לבבית אינה משפרת את התוצאות במרבית החולים שפנו לחדר מיון בשל כאבי חזה אך ללא עדות לאוטם לבבי חד.

Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes, May 23, 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה