Angina pectoris/MI

שינויים בערכי סוכר מנבאים תמותה באשפוז של חולים עם אוטם לבבי חד (PLoS One)

במאמר שפורסם בכתב העת PLoS One מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קורלציה בין וריאביליות ברמות הסוכר בדם ובין שיעורי התמותה באשפוז בקרב חולים עם אוטם לבבי חד, בפרט בחולים בהם תועדו רמות סוכר תקינות בדם בקבלה לאשפוז.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין שונות גליקמית, מגמות שינויים בערכי הסוכר והסיכון לתמותה באשפוז בחולים המאושפזים בשל אוטם לבבי חד.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל חולים עם אוטם לבבי חד ממאגר eICU Collaborative Research Database. התוצא העיקרי היה שיעורי תמותה באשפוז של חולים עם אוטם לבבי חד והמשתנים העיקריים כללו את רמות סוכר בדם באשפוז, וריאביליות גליקמית ומגמות שינוי בערכי הסוכר בדם.

ערכי הסוכר בקבלה לאשפוז סווגו לאחת משלוש קטגוריות: תקין, ביניים וגבוה. שונות גליקמית נקבעה על-פי Coefficient of Variance וסווגה לארבע קבוצות על-פי רבעונים: עד 10, 10-20, 20-30, או מעל 30.

מדגם המחקר כלל 2,590 חולים וממצאי המחקר הצביעו על קשר חיובי בין רמות סוכר גבוהות בקבלה לאשפוז ובין סיכון מוגבר לתמותה באשפוז (יחס סיכון של 1.42, רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.89).

בקרב חולים ברבעון הרביעי של המדד להערכת השונות הגליקמית (CV מעל 30) תועד סיכון מוגבר לתמותה באשפוז (יחס סיכון של 2.06, רווח בר-סמך 95% של 1.25-3.40).

מהממצאים עלה כי רק בקרב חולים עם אוטם לבבי חד ברבעון הרביעי של השונות הגליקמית תועד סיכון מוגבר לתמותה באשפוז עם ערכי סוכר תקינים בדם בקבלה לאשפוז (יחס סיכון של 2.33, רווח בר-סמך 95% של 1.11-4.87). בנוסף, רמות גבוהות של סוכר בדם זוהו כגורם סיכון לתותה באשפוז בקרב חולים עם אוטם לבבי חד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על החשיבות הפרוגנוסטית של שונות בערכי סוכר בדם בחולים המאושפזים בשל אוטם לבבי חד, בפרט באלו עם ערכי סוכר תקינים בקבלה לאשפוז. מהנתונים עולה עוד כי התערבות מוקדמת לאיזון רמות סוכר בדם עשויה לשפר את הפרוגנוזה של חולים עם אוטם לבבי חד.

PLoS One, April 26, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה