Aneurysm

תיקון אנדו-וסקולארי דחוף של קרע במפרצת באאורטה הבטנית (מתוך Vascular)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות ראשוניות של מחקר חדש שפורסם בירחון ה- Vascular באוגוסט 2010, עולה כי eEVAR (emergency endovascular aneurysm repair) מביא ליתרון חשוב קלינית בשרידות בחולים עם קרע במפרצת באאורטה הבטנית (rAAA – ruptured abdominal aortic aneurysm).

המחקר הנוכחי הינו מחקר רטרוספקטיבי שכלל 47 חולים עם rAAA מוכח.  מתוכם 87% גברים בגיל חציוני של 76 שנים (בין 63 ל- 97 שנים), אשר 18 מהם (38%) טופלו ב- eEVAR, 19 (40%) טופלו בניתוח פתוח לתיקון המפרצת ו 10 (21%) קיבלו טיפול שמרני.

15 מתוך 18 החולים שעברו eEVAR טופלו בהתקן aortouni-iliac יחד מעבר פמורופמורלי, 2 טופלו בהתקנים מפוצלים וחולה אחד טופל בזרוע אילאקית חדשה.

תמותה לאורך 30 יום עמדה על 11% (2 מתוך 18) עבור eEVAR, ו 32% (6 מתוך 19) עבור ניתוח פתוח (ללא מובהקות סטטיסטית).

במעקב לאורך חצי שנה, שיעורי תמותה עמדו על 22% (4 מתוך 18) עבור eEVAR ו 37% (7 מתוך 19) עבור ניתוח פתוח (ללא מובהקות סטטיסטית).

בשלב זה, מגדירים החוקרים את ה- eEVAR כטיפול הבחירה שלהם בחולים בלתי יציבים, היות והפרוצדורה יכולה להתבצע בהרדמה מקומית דבר המעניק יתרון בצורת שרירים בטניים מתפקדים היוצרים לחץ על ההמטומה, ואשר אינם מסייעים בעת הרדמה מלאה.

החוקרים מציינים כי לא היה הבדל במדדים הבאים – Glasgow Aneurysm Score, Hardman Index או לחץ דם סיסטולי בקבלה בין אלו שעברו eEVAR ובין אלו שעברו ניתוח פתוח.

מגבלת ה- eEVAR המשמעותית הינה הצורך בהתאמה אנטומית עבור התיקון, כאשר בשלב זה שתל עם ענפים או פתחים אינו זמין במצבי חירום.

החוקרים מסכמים כי במרכז רפואי עם צוות אנדו וסקולארי מיומן וזמין, תיקון אנדו-וסקולארי של rAAA עשוי לספק יתרון בשרידות לטווח הקצר בהשוואה לניתוח פתוח, אולם קוראים לביצוע מחקרי ביקרות בהקצאה אקראית על מנת לאשר את ממצאיהם ולהרחיבם לטווח ממושך יותר.

Vascular. 2010;18(3)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה