Anaesthesiology other

התועלת של חסימת פלקסוס האגן לטיפול בכאב על-רקע ביופסיה של הערמונית (J Urol)

במאמר חדש שפורסם במהדורת אוגוסט של כתב העת Journal of Urology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי לאיזון כאב במהלך ביופסיה דרך הרקטום של הערמונית, חסימת פלקסוס האגן, או PPB (Pelvic Plexus Block), הינה גישה יעילה יותר מחסם עצבים סמוכים לערמונית, או PNB (Periprostatic Nerve Block).

לדברי החוקרים, גישת PPB הביאה לשיכוך כאבים טוב יותר מאחר שהפעולה מבוצעת פרוקסימאלית לערמונית עם חסימה של מספר רב יותר של סיבי עצב.

במטרה לבחון את שתי שיטות ההרדמה, החוקרים גייסו למחקר 180 גברים שעברו ביופסיה של הערמונית דרך הרקטום, בהנחיית בדיקת אולטרה-סאונד. כל המשתתפים טופלו בהרדמה מקומית באמצעות קרם רקטאלי, עשר דקות לפני זריקת חומר ההרדמה.

לאחר מכן, ב-90 מהנבדקים בוצע PPB באמצעות הזרקת 2.5 מ”ל של לידוקאין/נרופין בכל צד של הפלקסוס העצבי באגן, לטארלית לקצה שלפוחית הזרע, פעולה שבוצעה בהנחיית בדיקת אקו-דופלר צבע. 90 הגברים האחרים קיבלו זריקה לחסימת העצבים סביב הערמונית, עם שימוש באותו תכשיר, שניתן לסיבי העצב בצומת שבין השלפוחית, ערמונית ושלפוחית הזרע.

לאחר הפרוצדורה, החולים דירגו את רמת הכאב שלהם בנקודות זמן ספציפיות, בסולם של 0-10. במהלך הביופסיה עצמה, מדד הכאב עמד על 2.28 בקבוצת PPB, בהשוואה ל-3.37 בקבוצת PNB (p<0.001). כמו כן, זוהה הבדל מובהק סטטיסטית בין הקבוצות במדדי הכאב שלושים דקות לאחר הביופסיה (2.02 לעומת 2.41, p=0.001).

לדברי החוקרים, מדדי הכאב היו גבוהים יותר מאלו שדווח במחקרים אחרים. להערכתם ייתכן כי הדבר נובע מהכמות הקטנה יחסית של חומר הרדמה מקומי שניתנה בזריקה, וביצוע ההרדמה מספר סנטימטרים רחוק מאתר המטרה, במטרה להימנע מהתפשטות חומר ההרדמה לאורך סיבי העצב.

J Urol 2012;188:417-422

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה