Anaesthesiology other

הערכת הסיכון לסיבוכים נשימתיים בילדים לפני הרדמה (מתוך Lancet)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-4 בספטמבר 2010 של ה-Lancet עולה כי בקרב ילדים העומדים בפני הרדמה כללית, נמצא קשר בין סיפור של התקררות לאחרונה, צפצופים, חשיפה לעישון טבק וסיפור משפחתי של אלרגיה או אסתמה, ובין סיכון מוגבר לסיבוכים נשימתיים במהלך ולאחר ההרדמה.

החוקרים כותבים כי מרבית התחלואה והתמותה במהלך הרדמת ילדים קשורות לסיבוכים נשימתיים פריאופרטיביים.

זהו מחקר פרוספקטיבי שנערך באוסטרליה וכלל 9,297 ילדים, אשר עברו פרוצדורה בהרדמה כללית בשנים 2007-2008. החוקרים מציינים כי ל-2,256 מהילדים היה סיפור קודם של בעיות נשימתיות. ביום הניתוח מילאו המרדימים גרסה של שאלון ה- International Study Group for Asthma and Allergies in Childhood. כמו כן תיעדו החוקרים סיפור משפחתי של אסתמה, אטופיה, אלרגיה, זיהום של דרכי הנשימה העליונות וחשיפה לעישון, ואספו נתונים על מהלך ההרדמה ועל סיבוכים נשימתיים פריאופרטיביים.

מתוצאות המחקר עולה כי בקרב ילדים עם היסטוריה של בעיות נשימתיות נצפה שיעור סיבוכים נשימתיים של 31%, לעומת 10% בילדים ללא היסטוריה דומה (p<0.0001). בין הסיבוכים הנשימתיים הפריאופרטיביים מציינים החוקרים ברונכוספאזם, לרינגוספאזם, שיעול, ריווי חמצן נמוך מ-95%, חסימת דרכי אוויר וסטרידור.

החוקרים מדווחים כי נמצא קשר בין זיהום של דרכי הנשימה העליונות ובין סיכון מוגבר לסיבוכים נשימתיים (RR 2.05, 95% CI 1.82-2.31, P<0.0001), אך רק בילדים שסבלו מתסמינים בזמן הניתוח או בשבועיים שקדמו לניתוח. כמו כן, נמצא קשר בין חשיפה לעישון או סיפור משפחתי של אסתמה ואטופיה אצל 2 בני משפחה לפחות, ובין סיכון גבוה יותר לסיבוכים נשימתיים פריאופרטיביים (p<0.0001).

כמו כן, נמצא קשר בין סיכון נמוך יותר לסיבוכים ובין אינדוקציה תוך-ורידית (לעומת אינדוקציה בשאיפה, p<0.0001), אחזקת ההרדמה בשאיפה (לעומת אחזקה תוך-ורידית, p<0.0001), טיפול ע”י מומחה להרדמת ילדים (לעומת מתמחה, p<0.0001), ושימוש במסכה (לעומת צינור תוך-קני, p<0.0001).

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי כאשר ילדים מועמדים לעבור פרוצדורה בהרדמה כללית, רצוי לתת להם טיפול אופטימאלי באסתמה או אלרגיה, ולדחות את הניתוח במידה והילד מקורר. עם זאת, הם מציינים כי ילדים סובלים מזיהומים רבים של דרכי הנשימה העליונות, ולכן יש להפעיל שיקול דעת.

בימים אלו עורכים החוקרים מחקר נוסף לאישור הממצאים. הם מסכמים כי בילדים הסובלים מסיכון גבוה לסיבוכי הרדמה, יש לשקול בחום ביצוע של ההרדמה ע”י מומחה להרדמת ילדים, שימוש באינדוקציה תוך-ורידית והימנעות במידת האפשר מצנרור תוך-קני.

במאמר מערכת שפורסם בתגובה, נכתב כי הממצאים חשובים, אך דרושים מחקרים נוספים ע”מ לתקף את התוצאות.

Lancet. 2010 Sep 4;376(9743):773-83

Lancet. 2010 Sep 4;376(9743):745-6

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • צליעה בילדים (Pediatr Rev) - והערות ד

    צליעה בילדים (Pediatr Rev) - והערות ד"ר אבי פנסקי, עורך אורתופדיה

    צליעה בילדים היא סיבה שכיחה לפנייה לחדרי מיון, והאבחנה המבדלת במקרים אלו רחבה למדי: הסיבה עשויה להיות מולדת, דלקתית, זיהומית, חבלתית, נאופלסטית ואידיופאתית. ד"ר פנסקי משתף מאמר מ-Pediatrics in Review הסוקר את שיטות האבחון השונות, ומוסיף מהערותיו.

  • אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי אסתמה מלווה בסיכון מוגבר להיארעות מחלת אלצהיימר. חוקרים מטאיוואן מצאו כי בחולי אסתמה שיעורים גבוהים יותר של מחלת אלצהיימר ולכן החוקרים מוויסקונסין ביקשו כעת לבחון אם מגמה דומה קיימת בארצות הברית. המחקר כלל מדגם אקראי של 20% מהמטופלים במאגר Medicare בין השנים […]

  • גורמי סיכון להיצרות בהשקה לאחר ניתוח כריתת וושט (BMC Cancer)

    גורמי סיכון להיצרות בהשקה לאחר ניתוח כריתת וושט (BMC Cancer)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BMC Cancer עולה כי דלף מהשקה, מחלות לב וכלי דם וסוכרת הינם גורמי סיכון אפשריים להיצרות בהשקה של הוושט בחולים לאחר כריתת וושט. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון גורמי סיכון להיצרות בהשקה בחולים עם סרטן וושט לאחר כריתת וושט. היצרות בהשקה הינה הסיבוך ארוך הטווח הנפוץ ביותר בחולים לאחר […]

  • האם אלבומין מסייע בחיזוי תוצאות דלקת חדה של הלבלב? (BMC Gastroenterol)

    האם אלבומין מסייע בחיזוי תוצאות דלקת חדה של הלבלב? (BMC Gastroenterol)

    במאמר שפורסם בכתב העת BMC Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז אלבומין בדם בתוך 24 שעות מאשפוז מהוות סמן פרוגנוסטי חשוב בחולים עם דלקת לבלב חדה, עם יעילות גבוהה במיוחד בחיזוי נזק בלתי-הפיך לתפקוד איברים ותמותה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקורלציה בין ריכוז אלבומין בדם בתוך 24 שעות […]

  • תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף עשוי לשפר איכות שינה בחולים עם הפרעות שינה (J Shoulder Elbow Surg)

    תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף עשוי לשפר איכות שינה בחולים עם הפרעות שינה (J Shoulder Elbow Surg)

    בחולים עם הפרעות שינה שעברו תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף תועד שיפור משמעותי בנוחות השינה כבר לאחר שלושה חודשים מהניתוח, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Shoulder & Elbow Surgery. החוקרים השלימו סקירה רטרוספקטיבית של נתונים אודות 677 חולים (גיל חציוני של 63 שנים) שעברו תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף במרכז […]

  • מתן Buprenorphine בזריקה בטוח לשימוש בחולים בגמילה בשל הפרעת שימוש באופיואידים (JAMA Network)

    מתן Buprenorphine בזריקה בטוח לשימוש בחולים בגמילה בשל הפרעת שימוש באופיואידים (JAMA Network)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network עולה כי מתן Buprenorphine בזריקה מהווה גישה בטוחה לטיפול בחולים עם הפרעה קלה משנית לשימוש באופיואידים ותסמינים מינימאליים עד קלים של גמילה מאופיואידים (Opioid Use Disorder). המחקר נערך בארבע מחלקות לרפואה דחופה לטיפול במבוגרים עם הפרעת שימוש באופיואידים בדרגה בינונית-עד-חמורה ומדדי COWS (או Clinical Opiate Withdrawal Scale) של […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה