Anaemia

pepsinogen I מהווה סמן לאנמיה ממארת בחולי סוכרת (J Clin Endocrinol Metab)

חוקרים ספרדיים מצאו כי רמות ירודות של pepsinogen I בסרום עשויות להוות סמן מוקדם לאנמיה ממארת בחולים הסובלים מסוכרת מסוג 1.

אחד החוקרים, ד”ר Reverter, מסביר בראיון כי המחקר מדגים כי ירידה ברמות ה-pepsinogen I בסרום הינו סמן לאנמיה ממארת התחלתית או תת-קלינית בחולי סוכרת מסוג 1, המהווים קבוצת סיכון להתפתחות חסר בוויטמין B12.

החוקרים מציינים כי אנמיה ממארת שכיחה יותר בקרב חולי סוכרת, אך היא איננה מתבטאת קלינית עד לשלב מתקדם. בכדי לקבוע האם ריכוזי ה-pepsinogen I עשויים לשמש בכמן מוקדם של אנמיה ממארת לטנטית בחנו החוקרים 186 חולי סוכרת ו-118 נבדקי ביקורת.

בקרב החולים הסוכרתיים נמצאה ירידה מובהקת סטטיסטית בריכוזי ה-pepsinogen I בהשוואה לקבוצת נבדקי הביקורת. אנמיה ממארת לטנטית, שהוגדרה כרמות pepsinogen מתחת ל-30 מיקרוגרם לליטר, נצפתה ב-23 חולים (12.6%) סוכרתיים ובנבדק ביקורת אחד (0.9%) בלבד.

החוקרים מסכמים כי בשל השכיחות הגבוהה של אנמיה ממארת לטנטית המצויה בחולים אלה, מומלץ לבצע בדיקות סריקה של ריכוזי ה- pepsinogen I בקרב חולים סוכרתיים. הם מסבירים כי בחולים שבהם נמצאו ריכוזי pepsinogen I נמוכים, hypergastrinemia וטיטר גבוה של נוגדני parietal cell, יש לשקול בדיקה אנדוסקופית בכדי לבדוק מצב של אטרפיה בקיבה ולשלול את הימצאותם של פגעים פרה-ממאירים בקיבה.

לידיעה במדסקייפ

J Clin Endocrinol Metab 2005;90:5254-5258.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה