Anaemia

העדויות בנוגע לשיפור שיעורי ההישרדות בחולי סרטן בשל מתן erythropoietin אינן חד-משמעיות (J Natl Cancer Inst)

על-פי מטה אנליזה שנערכה למחקרים שכללו יותר מ-3,000 חולים נראה ש-erythropoietin מפחית את הצורך של חולי סרטן בקבלת עירויי דם ומשפר את התגובה ההמטולוגית, ועשוי אף לגרור עליה מתונה בשיעורי ההישרדות כאשר הוא ניתן בהתאם לקוים המנחים המבוססים.

אולם, מסביר החוקר הראשי, ד”ר Engert, הממצאים מדגישים דאגות הנוגעות לבטיחות השימוש ב-erythropoietin כאשר הוא ניתן בכדי להעלות את רמות ההמוגלובין מעבר לרמות התקינות.

ד”ר Engert מציין כי לאחר ההצלחה הראשונית במתן erythropoietin לטיפול באנמיה המופיעה בחולי סרטן, בדקו הרופאים וחברות התרופות האם העלאת רמות ההמוגלובין מעל הרמות התקינות מובילה ליתרון נוסף בטיפול במחלה.

דיווחים אודות הסיכונים הכרוכים בגישה טיפולית זו הובילו לשימוע פתוח ב-FDA שנערך בחודש מאי 2004. בהתבסס על הממצאים שהוצגו בשימוע, קבע ה-FDA כי השימוש ב-erythropoietin בטוח כאשר הוא נעשה בהתאם להתוויות, כאשר רמות ההמוגלובין אינן מועלות מעבר לרמה של 12mg/dL.

במחקר הנוכחי, ניתחו החוקרים את תוצאותיהם של 27 מחקרים אקראיים מבוקרים שפורסמו בין ינואר 2985 לבין דצמבר 2001 בכדי לקבוע את השפעת הטיפול באמצעות erythropoietin על התגובה ההמטולוגית ועל הצורך במתן עירויי דם, לברר מהן תופעות הלוואי של הטיפול ולבחון את שיעור ההישרדות הכולל בחולים.

החוקרים מצאו כי בקרב החולים שטופלו באמצעות erythropoietin נמצאה סבירות נמוכה בשיעור של 37% להופעת צורך לקבלת עיורי דם. תגובה המטולוגית היתה סבירה פי 4 לערך בקרב חולים שבהם נמצאו רמות המוגלובין נמוכות מ-10g/dL בתחילת הניסוי וקיבלו erythropoietin, בהשוואה לאלו שלא קיבלו את הטיפול.

בחולים שטופלו באמצעות erythropoietin נתקבלה סבירות גבוהה ב-19%להתפתחות יתר לחץ-דם והסיכון להתרחשות ארוע תרומבוליטי נמצא גבוה בשיעור של 58% בחולים אלה, אך אף אחת מעליות אלה לא נמצאה בעלת משמעות סטטיסטית.

האנליזה מצביעה על יתרון הישרדותי במתן טיפול erythropoietin, אך העדויות לא נמצאו מכריעות.

החוקרים מציינים כי הממצאים עומדים בסתירה לממצאי שני מחקרים עכשוויים אחרים, שכללו יותר מ-1,200 חולים והראו שהתרופה הפחיתה את שיעורי ההשרדות של החולים.

החוקרים מציינים כי סיבה אפשרות לשוני בין המסקנות היא ההבדלים באוכלוסיות המחקר ובמבנה המחקר, רמות יעד גבוהות יותר של המוגלובין והופעת סיכון גבוה יותר לסיבוכים תרומבוליטיים, ודאגות כי טיפול ה-erythropoietin עלול לעודד גדילה של הגידול הסרטני.

בהתבסס על הממצאים, מסכמים החוקרים, השימוש ב-erythropoietin להפחתת הצורך במתן עירויי דם ולשיפור התגובות ההמטולוגיות בחולים אנמיים מוצדק, אך השימוש בתרופה מתוך מטרה לשפר את שיעורי ההשרדות איננו מוצדק.

אולם, טוען ד”ר Engert, ישנה אפשרות שלתרופה יתרון גבולי בשיפור שיעורי ההשרדות של החולים כאשר השימוש בה נעשה בהתאם לקווים המנחים של ה-American Society of Hematology וה-American Society for Clinical Oncology. הוא מוסיף כי כעת מתוכננת אנליזה עדכנית של מחקרים העוסקים במתן erythropoietin ובשיעורי ההשרדות בחולים.

לידיעה במדסקייפ

J Natl Cancer Inst 2005;97:489-498.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה