Allergy other

האם אלרגיה לפניצילין מלווה בסיכון מוגבר לאלרגיה לתכשירים אנטיביוטיים אחרים? (Epic Research)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Epic Research עולה כי במטופלים עם אלרגיה לפניצילין סיכוי גבוה יותר לאלרגיות לתכשירים אנטיביוטיים נוספים, בהשוואה לאלו ללא אלרגיה לפניצילין.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע על שכיחות גבוהה של תיעוד של אלרגיה לפניצילין בקרב מטופלים. כעת הם ביקשו להבין אם קיימת קורלציה בין תיעוד זה ובין תיעוד גם של אלרגיות לטיפולים אנטיביוטיים אחרים.

במחקר נבחנו נתונים אודות למעלה מ-1.6 מיליון מטופלים מעל גיל 18 שנים בתקופה שבין יולי 1984 ועד דצמבר 2023, אשר קיבלו מרשם לטיפול בפניצילין וכן תכשיר אנטיביוטי נוסף. בכל המקרים לא היה ידוע על אלרגיה לתכשיר אנטיביוטי טרם קבלת פניצילין ובשנה שלאחר מכן. מבין 31,319 מטופלים עם אלרגיה מוכחת לפניצילין, החוקרים התמקדו במטופלים עם ארבע ביקורות ללא אלרגיה התואמות במשפחת טיפול אנטיביוטי, מין, גזע ומוצא אתני.

מהנתונים עולה כי בחולים עם אלרגיה לפניצילין תועד סיכוי גבוה יותר לאלרגיה לטיפול אנטיביוטי נוסף. הסבירות המוגברת לאלרגיה לתכשיר אנטיביוטי נוסף באלו עם אלרגיה לפניצילין כלל סיכון גבוה פי ארבע לאלרגיה לצפלוספורינים (יחס סיכויים של 4.08, רווח בר-סמך 95% של 3.85-4.33), קרבפנם (יחס סיכויים של 4.05, רווח בר-סמך 95% של 2.89-5.68) וסיכון גבוה פי 3 למקרולידים (יחס סיכויים של 3.34, רווח בר-סמך 95% של 3.12-3.57) וונקומיצין (יחס סיכויים של 3.32, רווח בר-סמך 95% של 2.93-3.75), בין היתר.

מאחר ותכשירים ממשפחת קרבפנמים ניתנים לרוב לחולים כטיפול בזיהומים פחות נפוצים עקב פתוגנים עמידים לתרופות מרובות, אלו שימשו בתדירות פחותה בהשוואה לתרופות אנטיביוטיות אחרות במחקר, כך שחלק קטן יותר מהמדגם נחשף לתכשירים אלו.

העליה הקטנה ביותר באלרגיה לטיפולים אנטיביוטיים תועדה עם אמינוגליקוזידים, כאשר באלו עם אלרגיה לפניצילין תועד סיכוי גבוה כפליים לאלרגיה לתכשירים אלו (יחס סיכויים של 2.52, רווח בר-סמך 95% של 2.26-2.81). תרופות אנטיביוטיות אחרות שנבחנו כללו לינקוזאמיד (יחס סיכויים של 2.64), סולפונאמידים (יחס סיכויים של 2.78), מקרודנטין (יחס סיכויים של 2.84), קווינולונים (יחס סיכויים של 3.01) וטטרציקלינים (יחס סיכויים של 3.29).

החוקרים כותבים כי לממצאי המחקר חשיבות רבה מאחר והם מדגישים את הסיכון המוגבר לתגובות אלרגיות למגוון תכשירים אנטיביוטיים באלו עם תיעוד של אלרגיה לפניצילין. מידע זה חיוני לרופאים המטפלים בבחירת טיפול אנטיביוטי במטרה להבטיח את בטיחות הטיפול בחולים ומתן טיפול יעיל.

Epic Research, Aug 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה