Allergy other

במבוגרים עם אסתמה שכיחות מוגברת של מחלות לא-נשימתיות בהשוואה לאלו ללא אסתמה (J Allergy Clin Immunol Pract)

במבוגרים עם אסתמה שכיחות גבוהה יותר של מחלות לא-נשימתיות ותחלואה מרובה, בהשוואה למבוגרים ללא אסתמה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העתThe Journal of Allergy and Clinical Immunology: In Practice.

החוקרים בחנו את הנתונים בקרב 8,199 משתתפים (גיל חציוני של50 שנים; 44.9% גברים) שהשיבו לשאון FinEsS שנשלח ל-16,000 מבוגרים בגילאי 20-69 שנים בפינלנד בשנת 2016. הם התמקדו ב-879 משיבים לסקר שדיווחו על אבחנה של אסתמה ע”י רופא.

בין 842 המשיבים שדיווחו על הגיל בעת אבחנת אסתמה, 29.1% אובחנו מוקדם (גילאי 0-11 שנים), 42.5% אובחנו בגיל ביניים (בגילאי 12-39 שנים) ו-28.4% אובחנו מאוחר (בגילאי 40-69 שנים). הגיל החציוני של משיבים לסקר עם אבחנה של אסתמה היה צעיר יותר בהשוואה לאלו ללא אסתמה (47 שנים לעומת 50 שנים, p=0.006).

השאלון כלל שאלות אודות מחלת ריאות חסימתית כרונית, נזלת אלרגית, טיפול בתרופות לאסתמה ו-14 מחלות לא-נשימתיות.

מרבית המחלות הללו היו נפוצות יותר בקרב חולים עם אסתמה, גם לאחר שהחוקרים הוציאו מניתוח הנתונים חולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית.

המחלה הנפוצה ביותר הייתה יתר לחץ דם, כאשר השיעורים הגבוהים ביותר תועדו באלו ללא אסתמה (18.9%) ובאלו עם אסתמה שאובחנה בגיל מאוחר (42.3%). השמנה הייתה השנייה בשכיחותה ותועדה ב-17.5% מאלו עם אבחנה מוקדמת של אסתמה וב-21.1% מאלו עם אבחנה של אסתמה בגילאי ביניים.

בסך הכול, בחולים עם אבחנה של אסתמה בגילאי הביניים ובגיל מבוגר תועדה שכיחות גבוהה יותר משמעותית של מחלת החזר קיבה-וושט, דיכאון, דום נשימה בשינה, מצבי כאב והשמנה, בהשוואה לאלו ללא אסתמה.

בדומה, בחולים עם אבחנה של אסתמה בגילאי הביניים תועדה שכיחות גבוהה יותר של חרדה או הפרעת פאניקה, ובאלו עם אבחנה בגיל מבוגר תועדה שכיחות גבוהה יותר של יתר לחץ דם, מחלה קרדיווסקולארית חמורה, הפרעות קצב לב וסוכרת, בהשוואה לאלו ללא אסתמה.

בשיעור גבוה יותר של חולים עם אסתמה תועדה לפחות מחלה לא-נשימתית אחת (58.7% לעומת 47%, p<0.001), כאשר השיעור הגבוה ביותר תועד בקרב אלו עם אבחנה של אסתמה בגיל מבוגר. מניתוח מתוקן לגיל עלה עוד כי 12.1% מהחולים עם אבחנה של אסתמה בגילאי ביניים ו-36.2% מאלו עם אבחנה של אסתמה בגיל מאוחר אובחנו עם שלוש מחלות לא-נשימתיות ומעלה, בהשוואה ל-10.4% מאלו ללא אסתמה (p<0.001 בשני המקרים).

מניתוח סטטיסטי שכלל תקונן לגיל ומין עלה כי בחולים עם אסתמה, בהשוואה לאלו ללא אסתמה, תועדה שכיחות גבוהה יותר משמעותית של מחלת החזר קיבה-וושט, מחלת ריאות חסימתית כרונית ולפחות מחלה נשימתית בקבוצות הגיל השונות.

לאחר תקנון למחלת ריאות חסימתית כרונית, עישון ומדד מסת גוף, כמו גם לדיל ומין, לא נותר עוד קשר מובהק סטטיסטית בין אבחנה מאוחרת של אסתמה ובין יתר לחץ דם, מחלה קרדיווסקולארית חמורה וסוכרת.

בסיכומו של דבר, בחולים עם אסתמה תועדה שכיחות גבוהה יותר של מחלות לא-נשימתיות ומחלות אחרות, בהשוואה לאלו ללא אסתמה, עם מספר רב יותר של מחלות לא-נשימתיות בחולים שאובחנו בגילאים מבוגרים יותר, בהשוואה לאלו שאובחנו בגילאים צעירים.

J Allergy Clin Immunol Pract, Dec 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מעקב עד גיל ההתבגרות לאחר חשיפה מוקדמת לבוטנים למניעת אלרגיה (New England Journal of Medicine Evidence)

    מעקב עד גיל ההתבגרות לאחר חשיפה מוקדמת לבוטנים למניעת אלרגיה (New England Journal of Medicine Evidence)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 4, תחום פדיאטרי: צריכת בוטנים, החל מינקות ועד גיל 5 שנים, הובילה לסבילות מתמשכת לבוטנים עד גיל ההתבגרות בלא קשר לצריכת בוטנים לאחר מכן. דבר המוכיח שאפשר להגיע למניעה ולסבילות ארוכת טווח באלרגיה למזון. כך עולה מניסוי אקראי חדש שפורסם ב-New England Journal of Medicine Evidence.

  • טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות מלווה בסיכון מוגבר לזיהום נשימתי חמור (Lancet Psychiatry)

    טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות מלווה בסיכון מוגבר לזיהום נשימתי חמור (Lancet Psychiatry)

    טיפול אנטי-פסיכוטי לסכיזופרניה או הפרעות פסיכוטיות אחרות מלווה בסיכון מוגבר לזיהום COVID-19 חמור או זיהום נשימתי אחר ואשפוז נלווה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Lancet Psychiatry. עם זאת, לא תואר קשר בין טיפול אנטי-פסיכוטי ובין הסיכון לזיהום קל. החוקרים בחנו את הנתונים ממספר מאגרים בדנמרק שכללו 85,083 משתתפים (גיל חציוני של 45.8 […]

  • קרם Roflumilast משפר תסמיני אטופיק דרמטיטיס (JAMA Dermatol)

    קרם Roflumilast משפר תסמיני אטופיק דרמטיטיס (JAMA Dermatol)

    מתוצאות שני מחקרים בשלב 3 עולה כי קרם Roflumilast בריכוז 0.15% נסבל היטב והוביל לשיפור משמעותי בתסמינים במבוגרים ובילדים עם אטופיק דרמטיטיס בדרגה קלה-עד-בינונית. שני מחקרים אקראיים, כפלי-סמיות, בשלב 3, מחקר INTEGUMENT שכלל 654 חולים ומחקר INTEGUMENT-2 שכלל 683 חולים, כללו מטופלים בגילאי 6 שנים ומעלה עם אטופיק דרמטיטיס בדרגה קלה-עד-בינונית. המשתתפים חולקו באקראי ביחס […]

  • עדויות חדשות מצביעות על קשר דו-כיווני בין אסתמה וסוכרת מסוג 2 (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-EASD)

    עדויות חדשות מצביעות על קשר דו-כיווני בין אסתמה וסוכרת מסוג 2 (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-EASD)

    במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Association for the Study of Diabetes הוצגו תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של 17 מיליון מטופלים מהן עולה קשר דו-כיווני בין אסתמה ובין סוכרת מסוג 2 וכי חומרת אסתמה, ולא משכה, מלווה בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות עדויות הרומזות לכך שהקשר בין אסתמה וסוכרת מסוג […]

  • האם נוגדי-היסטמינים עלולים לעורר פרכוסים בילדים? (JAMA Netw Open)

    האם נוגדי-היסטמינים עלולים לעורר פרכוסים בילדים? (JAMA Netw Open)

    טיפול בנוגדי-היסטמינים מדור ראשון מלווה בעליה משמעותית בסיכון להופעת פרכוסים בילדים, עליה הבולטת במיוחד באלו בגילאי 6-24 חודשים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים מקוריאה השלימו מחקר חתך להערכת הסיכון לפרכוסים על-רקע טיפול בנוגדי-היסטמינים מדור ראשון. הם בחנו את הנתונים אודות 11,729 ילדים עם אירוע פרכוסי (ביקור בחדר מיון עם […]

  • יעילות דומה של Lebrikizumab ו-Dupilumab לטיפול באטופיק דרמטיטיס (JAMA Dermatol)

    יעילות דומה של Lebrikizumab ו-Dupilumab לטיפול באטופיק דרמטיטיס (JAMA Dermatol)

    מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology עולה כי ל- Lebrikizumab ו-Dupilumab (דופיקסנט) יעילות דומה בטיפול בחולים עם אטופיק דרמטיטיס.  החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של 98 מחקרים עם 24,707 משתתפים עם אבחנה של אטופיק דרמטיטיס בדרגה בינונית-עד-חמורה שקיבלו טיפול אימונו-מודולוטורי במשך לפחות שמונה שבועות. התוצאים העיקריים כללו את מדדי EASI (או Eczema Area […]

  • שכיחות גבוהה של תסמיני תסמונת מעי רגיז לאחר גסטרואנטריטיס חדה (Gut)

    שכיחות גבוהה של תסמיני תסמונת מעי רגיז לאחר גסטרואנטריטיס חדה (Gut)

    גסטרואנטריטיס חדה מעלה את הסיכון להתפתחות דיספפסיה פונקציונאלית ותסמונת מעי רגיז, כאשר במחצית מהחולים תסמונת מעי רגיז נותרת למשך עד ארבע שנים לאחר הזיהום, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Gut. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפרעות בממשק מוח-מעי, דוגמת תסמונת מעי רגיז ודיספפסיה פונקציונאלית, עשויות להופיע לאחר גסטרואנטריטיס זיהומית חדה, אך אין נתונים […]

  • טיפול ב-Dalbavancin יעיל במניעת זיהומים סביב מפרק תותב (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Musculoskeletal Infection Society)

    טיפול ב-Dalbavancin יעיל במניעת זיהומים סביב מפרק תותב (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Musculoskeletal Infection Society)

    מנתונים חדשים שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Musculoskeletal Infection Society עולה כי Dalbavancin מהווה טיפול אנטיביוטי ייעל כנגד זיהומים סביב מפרק תותב משנית לחיידקי גרם-חיוביים, כאשר ב-89%  מהחולים לא הייתה עדות לזיהום בתום המעקב. החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות 18 חולים שקיבלו תוך-ורידי ב- Dalbavancin לטיפול בזיהום סביב מפרק תותב לאחר פרוצדורה אורתופדית. […]

  • בעשורים האחרונים חלה ירידה בשיעורי אנדופתלמיטיס לאחר פרוצדורות תוך-עיניות (JAMA Ophthalmol)

    בעשורים האחרונים חלה ירידה בשיעורי אנדופתלמיטיס לאחר פרוצדורות תוך-עיניות (JAMA Ophthalmol)

    ממחקר המבוסס על מאגר נתונים גדול בארצות הברית לאורך למעלה מעשרים שנים עולה כי בשני העשורים האחרונים חלה ירידה עקבית בשיעורי אנדופתלמיטיס לאחר פרוצדורות תוך-עיניות, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Ophthalmology.  מהנתונים עולה עוד כי שיעורי ניתוחי זגוגית מיידיים כטיפול העיקרי ירדו בהדרגה לאורך הזמן. המחקר כלל נתונים ממאגר Clinformatics Data Mart […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה