AIDS and HIV

פגיעה כלייתית קיימת מוחמרת תחת טיפול ב-Tenofovir (ויראד) (מתוך AIDS)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יוני של כתב העת AIDS עולה כי פגיעה קיימת בתפקוד כלייתי נוטה להחמיר תחת טיפול ב-Tenofovir (ויראד) במטופלים עם HIV , וכן תחת טיפול זה קיים סיכון מוגבר לתמותה בקרב מטופלים עם פגיעה כלייתית קיימת.

בשנת 2010 ממשלת אפריקה הדרומית הוסיפה את Tenofovir כתרופה אנטי-רטרווירלית קו-ראשון במטופלי HIV . במחקר רטרוספקטיבי זה בדקו החוקרים את הקשר בין פגיעה קיימת בתפקוד כלייתי בתחילת הטיפול לבין המשך פגיעה כלייתית בצורה של nephrotoxicity ותמותה.

מתוך 890 המטופלים אשר החלו טיפול ב-Tenofovir , ל-573 (64.4%) החה תפקוד כלייתי תקין, ל-271 (30.4%) פגיעה קלה בתפקוד הכלייתי, ול-46 (5.2%) פגיעה בינונית. במהלך מעקב של 48 חודשים 2.4% סבלו מ-nephrotoxicity , עוד 7.8% נפטרו, ו-9.7% אבדו ממעקב.

החוקרים מצאו כי מטופלים עם פגיעה כלייתית קלה או בינונית בתחילת הטיפול היו בסיכון מוגבר לפתח nephrotoxicity (יחס סיכון של 4.8 עבור פגיעה קלה, CI 95% 1.5-15.2, יחס סיכון של 15.0 עבור פגיעה בינונית, CI 95% 3.4-66.5) בהשוואה למטופלים עם תפקוד כלייתי תקין.

גם מבחינת תמותה במהלך 48 חודשי המעקב מצאו החוקרים סיכון מוגבר במטופלים עם פגיעה כלייתית קלה (יחס סיכון של 1.2, CI 95% 0.7-2.3) ובינונית (יחס סיכון של 3.2, CI 95% 1.3-7.8) בהשוואה למטופלים ללא פגיעה בתפקוד כלייתי בתחילת הטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי רב הפגיעה הכלייתית במטופלים אשר טופלו ב-Tenofovir בשל זיהום עם HIV הייתה פגיעה קיימת לפני הטיפול. נראה כי הטיפול מעודד החמרת תפקוד כלייתי וכן מגביר את הסיכון לתמותה. החוקרים מציינים כי ממצאים אלה מכוונים לצורך לבצע סקר תפקוד כלייתי טרם תחילת הטיפול ב-Tenofovir וכן לצורך להתאמת מינון לפי מצב התפקוד הכלייתי.

AIDS, June 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה