AIDS and HIV

האם חומרי סיכה מסוימים המשמשים ליחסי מין קשורים בסיכון מוגבר להתפתחות זיבה וכלמידיה? (מתוך כנס International Microbicides Conference)

מאת ד”ר בן פודה שקד

משני מחקרים חדשים אשר הוצגו בכנס ה-International Microbicides Conference השנתי עולה כי חומרי סיכה מסוימים המשמשים ליחסי מין עלולים לגרום לנזק לרקמות פי הטבעת והנרתיק, ולפיכך להגביר את הפגיעות למספר מחלות זיהומיות המועברות במין (Sexually transmitted infections, STI’s) לרבות זיבה וכלמידיה.

החוקרים העומדים מאחורי המחקר הראשון מציינים כי החשש שמא חומרי סיכה המשמשים למין עלולים להגביר את הסיכון להידבקות ב-HIV הוביל לעריכת המחקר אשר מתמקד לא רק באלו המכילים Nonoxynol-9 כי אם גם טווח רחב יותר של מוצרים.

החוקרים בחנו שישה חומרי סיכה הנמכרים ללא מרשם באמצעות אותם הכלים בהם נבדקים תכשירים מיקרוביצידיים. סקר מקוון שנערך בידי ה-International Rectal Microbicides Advocates (IRMA) סייע לזיהוי המוצרים הנפוצים ביותר בשימוש מבין 150 סוגים שונים של חומרי סיכה הקיימים בשוק. החוקרים מציינים כי נעשה שימוש בפורמולה הבסיסית של כל מוצר שנבדק.

לדברי החוקרים, נמצא כי מוצרי ג’ל שהיו היפראוסמולריים (ובהם התכשירים Astroglide, Elbow Grease, ID Glide ו-K-Y Jelly) גורמים למעשה לנזק לאפיתל פי הטבעת והנרתיק. לעומתם, התכשיר היחיד שנבדק ואיננו היפראוסמולרי (PRé) ואשר אינו מכיל מלחים, וזה המבוסס על סיליקון (Wet Platinum) לא הראו כל נזק.

החוקרים מציינים כי לא נצפה נזק ל-Lamina propria, אותה מצמצמים תכשירי Nonoxynol-9 בדרך כלל בכ-60-70% ולא נצפתה ירידה בחיוניות הרקמות. עם זאת, הם מזכירים כי מעבדתם אינה מסוגלת למדוד דלקת, אשר במקרה של Nonoxynol-9 מושכת אליה תאי CD4+ שהינם היעד העיקרי של זיהום HIV. החוקרים משערים כי הנזק שנוצר מגביר את פגיעות המטופל לזיהום בעקבות שבירת מחסום האפיתל.

תמיכה אפידמיולוגית להשערתם זו מגיעה ממחקר נוסף, שנערך בידי חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, ובו נכללו 879 גברים ונשים מאזור לוס-אנג’לס ובולטימור, מרילנד.

החוקרים מדווחים כי מבין נבדקים אלו, 229 גברים דיווחו על יחסי מין אנאליים סבילים (Receptive anal intercourse, RAI) בחודש החולף, ו-192 נשים דיווחו על קיום יחסי מין אלו בשנה החולפת. לדבריהם, היה זמין עבורם מידע משאלונים עצמיים ממוחשבים של 302 נבדקים, אשר נתבקשו להשיב בהם על שאלות אודות התנהגות מינית. כמו כן, היו זמינים עבורם נתונים ביחס לבדיקות רקטליות לכלמידיה וזיבה. הם מציינים כי תת-קבוצה זו של נבדקים הראתה מאפיינים בסיסיים דומים לאלו של העוקבה הכללית.

הנבדקים דיווחו על שימוש במגוון מוצרי סיכה, ולעיתים בשילוב של כמה מהם יחד. מבין אלו, 76% דיווחו על שימוש במוצרים מבוססי-מים, 28% נעזרו במוצרים מבוססי-סיליקון ו-17% במוצרים מבוססי-שמן (Crisco). לא נרשמו הבדלים מובהקים בין המאפיינים הדמוגרפיים של הקבוצות השונות.

החוקרים מוסיפים כי מחלות זיהומיות אנאליות המועברות במין היו קיימות ב-25 מבין 302 (9%) הנבדקים האמורים. גברים ונשים שדיווחו על שימוש בחומרי סיכה בעת קיום יחסי המין האנאליים הסבילים הרסצנטיים ביותר היו בעלי סיכון מוגבר פי שתיים כמעט לסבול מכלמידיה או מזיבה בהשוואה לאלו שלא דיווחו על שימוש כזה (68% לעומת 32%; OR, 3.14; p=0.02).

באשר לסיבה לכך שנבחרו דווקא שתי מחלות אלו להיבדק במחקר זה, מסבירים החוקרים כי שתיהן מחלות זיהומיות חיידקיות שנוטות להיות חולפות ולהעיד בבדיקותיהן על קיומו של זיהום ב-1-3 החודשים שקדמו לביצוען. היארעותן עומדת לדבריהם על כ-1.5% בשנה.

החוקרים מסכמים כי מממצאיהם אלו מעידים על כך שהשימוש במוצרי סיכה אנאליים מסוימים עלול להגביר את הסיכון ל-STI’s, ומזכירים כי המדגם לא היה גדול דיו על מנת לאתר הבדלים בין סוגי המוצרים השונים שנבחנו.

לטענת יו”ר ארגון IRMA, יש לנקוט במידה של זהירות בעת פירוש תוצאות אלו עד אשר יתקבלו ממצאים מחקריים סופיים יותר. לדבריו, יחסי מין אנאליים ללא שימוש בקונדום או במוצרי סיכה עלולים להביא לעוגמת נפש ולנזק לרקמות מוקוזליות עדינות העשוי להיות רב אף יותר מזה שייגרם בעקבות השימוש בחומר סיכה. הוא מוסיף כי על אף שחומרי סיכה מסוימים עדיפים ככל הנראה על אחרים, יתכן ושימוש בחומר סיכה כלשהו עדיף על פני יחסי מין ‘יבשים’ כדבריו ללא מוצר סיכה כלל.

החוקרים מציעים כי יתכן וכדאי יהיה לצרכנים לבחון את התווית של מוצרי הסיכה שרוכשים על מנת לבדוק אם המדובר בחומר איזוטוני או איזואוסמולרי, או כזה המבוסס על סיליקון ומתאים לשימוש יחד עם קונדום.

לבסוף, הם מציינים כי מצאו שדגימות רקמה מפי הטבעת ומהנרתיק, לעיתים מאותה הנבדקת, הגיבו באופן דומה למגוון הבדיקות ותבחיני חומרי הסיכה. ממצא זה מצביע לטענתם על כך שמוצר שבטוח לשימוש בנרתיק עשוי להיות בטוח לשימוש גם באזור פי הטבעת.

מתוך כנס ה-International Microbicides Conference השנתי, שנערך במאי 2010 בפיצבורג, פנסילבניה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

  • היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולות עדויות חדשות התומכות במתן Donidalorsen כטיפול מניעתי בחולים עם אנגיואדמה תורשתית לאחר שהוכח כי הטיפול התרופתי הפחית את שיעור התלקחויות המחלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנגיואדמה תורשתית הינה הפרעה נדירה, המתאפיינת באירועים חוזרים של נפיחות העלולה להיות מסכנת-חיים.  טיפול מונע ארוך-טווח עשוי […]

  • טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים תחת הנשמה פולשנית, טיפול ב- Pantoprazole הפחית משמעותית את הסיכון לדימום משמעותי קלינית מדרכי עיכול עליונות, ללא השפעה משמעותית על הסיכון לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם טיפול במעכבי תעלות מימן מועיל או […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה