Aging

שאלון ייעודי מסייע בהערכת תפקוד פסיכו-סוציאלי בחולים עם דיכאון מג’ורי (General Psychiatry)

במאמר שפורסם בכתב העת General Psychiatry מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שאלון ייעודי מסייע בהערכה מהימנה של התפקוד הפסיכו-סוציאלי של חולים עם הפרעת דיכאון מג’ורית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי החשיבות של הערכה, אבחנה וטיפול במקרים של הפרעה בתפקוד פסיכו-סוציאלי הוכחו במחקרים קודמים. מהנתונים עולה כי בחולים עם הפרעת דיכאון מג’ורית ליקויים משמעותיים בתפקוד פסיכו-סוציאלי ואלו אינם נעלמים לחלוטין לאחר הפוגה בתסמיני דיכאון וקשורים בקשר הדוק עם חזרת הפרעת דיכאון.

במסגרת המחקר פיתחו החוקרים שאלון מקצועי להערכת תפקוד פסיכו-סוציאלי בחולים עם הפרעת דיכאון מג’ורית. הם השלימו סקירת ספרות, סקר שכלל שאלות פתוחות וראיונות עם מטופלים ליצירת מודל תיאורטי של תפקודי פסיכו-סוציאלי ובניית שאלון ראשוני הכולל ארבעה מרכיבים.

מדגם המחקר כלל 460 חולים עם הפרעת דיכאון מג’ורית משישה בתי חולים פסיכיאטריים להערכה פורמאלית של השאלון. החוקרים בחרו באקראי והשלימו הערכה חוזרת של 40 חולים לאחר שבוע במטרה לקבוע את מהימנות השאלון. מספר מדדים שימשו להערכת התוקף של השאלון, כולל PHQ-9 (Patient Health Questionnaire), Q-LES-SQ (Quality of Life Enjoyment and Satisfaction Questionnaire), מדד SDS (Sheehan Disability Scale ומדד DAS (Dysfunctional Attitude Scale).

בשאלון Psychosocial Functioning Questionnaire כללו החוקרים שלושה ממדים, כולל תפקוד קוגניטיבי פסיכולוגי, תחושת רווחה סובייקטיבית ותפקוד חברתי, כאשר השאלון כלל בסך הכול 18 שאלות. מהנתונים עולה כי לשאלון מהימנות עקבית של 0.957, כמו גם מהימנות בדיקה-בדיקה חוזרת של 0.84. עוד זוהה קשר מובהק סטטיסטי בין סיכום הציון לפי השאלון ובין סיכום מדדי PHQ-9, DAS, SDS ו-Q-LES-Q.

ממצאי המחקר תומכים בשימוש בכלי חדש להערכה תפקודית, החלמה ומניעת הישנות דיכאון. השאלון החדש עשוי גם לסייע בהערכת התוצאות של טיפול פסיכותרפי בדיכאון ולסייע בפיתוח תכניות התערבות פסיכולוגית לדיכאון.

General Psychiatry 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה