ADHD

שימוש בפראצטמול בזמן ההריון קשור לסיכון מוגבר ל-ADHD ביילודים (JAMA Pediatrics)

חשיפה טרום לידה לפראצטמול, תרופה הנחשבת כבטוחה בזמן ההריון, עלולה להעלות הסיכון לבעיות התנהגות ביילודים, לרבות ADHD , והפרעה היפרקינטית (HKD) שהיא סוג הפרעה חמורה של ADHD – כך עולה ממחקר חדש המתפרסם ב-JAMA Pediatrics .

החוקרים מציינים שבשל השימוש הנרחב שיש בפראצטמול בהריון למימצאים משמעות רבה מבחינת בריאות הציבור. לדעת החוקרים המימצאים צריכים להוביל למחקר נוסף בנושא ולשימוש זהיר בתרופות במהלך ההריון, ונטילתן רק כאשר באמת זקוקים להן.

ההנחה של עורכי המחקר הייתה שפראצטמול עשוי לפעול באופן שפוגע בפעילות הורמונלית ולכן לגרום לפגיעה בהתפתחות המוחית של העובר.

החוקרים ניתחו מידע אודות 64,322 ילדים ואימהותיהם שהשתתפו במחקר דני לאומי בין 1996 ל-2002 . נבדק השימוש בפראצטמול במהלך ההריון ובמהלך 6 החודשים שלאחר הלידה.

נמצא שכ-56% מהנשים השתמשו בפראצטמול במהלך ההריון. ילדים עם חשיפה מוקדמת לפני הלידה לפראצטמול היו בסיכון מוגבר להיות מאובחנים כסובלים מ-HKD , שימוש בתרופות ל-ADHD או עם התנהגות דומה ל-ADHD .

בטבלה הבאה מוצגים שיעורי הסיכון והרווח בר סמך לילדים שנחשפו לפראצטמול לפני הלידה:

















תוצאה סיכון יחסי 95% רווח בר סמך
HKD 1.37 1.19 – 1.59
ADHD – שימוש בתרופות 1.29 1.15 – 1.44
ADHD-התנהגות 1.13 1.01 – 1.27

האפקט היה חזק יותר בין ילדים שנחשפו לפראצטמול במהלך יותר מטרימסטר אחד, ובין אלה שנחשפו למשך תקופה של יותר ממס’ שבועות (עם מובהקות של p>0.001 למגמה).

התוצאות לא הושפעו מאירועי דלקת או זיהום במהלך ההריון, בעיות נפשיות של האימהות, או גורמי סיכון אחרים שנבדקו. עם זאת, הם מציינים שלא ניתן לשלול השפעה של גורמים גנטיים, פסיכופתולוגיה שלא הוערכה בקרב האימהות , חשיפה לתרופות אחרות או ההתוויות לשימוש בתרופה.

החוקרים מציינים שפראצטנול יכול לחצות את מחסום השלייה, ומחקרים אחרונים הצביעו על כך ששימוש בזמן ההריון של פראצטמול מעלה את הסיכון לטמירות אשכים בבנים, בשל ההפרעה האנדוקרינית האפשרית של התרופה.

להורמונים אמהיים, כמו הורמוני מין והורמוני תירואיד תפקיד חשוב בהתפתחות מוח העובר, מציינים המחברים, וייתכן שפראצטמול גורם להפרעת התפתחות כזו בשל השפעתו על ההורמונים האימהיים או דרך השריית רעילות  עצבית כמו יצירת עקה חמצונית שעלולה לגרום למוות של תאי עצב.

לדעתם, אם המימצאים העולים מהמחקר משקפים אכן סיבתיות אז אין מקום לראות בשימוש בפראצטמול בזמן הריון כבטוח יותר.

במאמר מערכת נלווה מציינים המחברים שלא ניתן עדיין לייחס לתוצאות סיבתיות ושיש מקום לבצע מחקרים חוזרים לאישוש המידע.  בשלב זה לדעת מחברי מאמר המערכת המימצאים התצפיתיים  “מעניינים” ויש לעשות בהם שימוש זהיר, ללא צורך עדיין בשינוי הפרקטיקה המקובלת.  הם מסכימים כי המימצאים מחזקים את החשיבות של הגישה של לא לקחת את רמת הבטיחות הידועה של תרופות בזמן ההריון כמובטחת וודאית.

JAMA Pediatr. Published online February 24, 2014.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה