ADHD

סיכון מופחת להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות עם מגורים באזורים חמים (Biol Psychiatry)

מתוצאות מחקר חדש עולה קשר אפשרי בין מגורים באזורים גיאוגרפיים עם חשיפה אינטנסיבית לאור שמש ובין סיכון מופחת להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder).

מהמחקר עולה כי במדינות חמימות עם חשיפה סולארית רבה יותר, דוגמת קליפורניה ואריזונה, ובמדינות דוגמת ספרד ומקסיקו, שיעורי ההימצאות המתוקנים של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות היו נמוכים יותר בהשוואה לאזורים פחות חמימים. בנוסף, החוקרים מצאו השפעה מגנה אפשרית לאור שמש, שהייתה אחראית ל-34-57% מהשונות בשכיחות, ממצאי שעשוי להיות קשור להשפעה של אור השמש במניעת הפרעות לשעון הביולוגי.

במסגרת המחקר הנוכחי בחנו החוקרים את שיעורי ההימצאות של ADHD בילדים בשנים 2003-2007, על-סמך נתוני סקר ארצי מטעם ה-CDC (National Survey of Children’s Health). שיעורים אלו נבחנו אל מול מפות שהציגו את עוצמת החשיפה לקרינת שמש.

מהתוצאות עולה קשר מנה-תגובה שלילי משמעותי בין עוצמת החשיפה לקרינה סולארית ובין שכיחות ADHD בשנת 2003 (P=0.0006) ובשנת 2007 (p=0.0002) בילדים בארצות הברית. ייתכן כי תוצאות אלו נובעות בעיקר משש המדינות בהן מדד עוצמת החשיפה לקרינה סולארית היה 5.5 ומעלה: אריזונה, ניו-מקסיקו, נבאדה, קליפורניה, קולוראדו ויוטה.

ערפלנים שנלקחו בחשבון בסקירה כללו את המצב הסוציו-אקונומי, תמותת תינוקות, משקל לידה נמוך, מוצא/גזע וקו-רוחב גיאוגרפי. עם זאת, גורמים אלו אינם מספקים הסבר משכנע לממצאים.

החוקרים זיהו קשר מנה-תגובה שלילי משמעותי בין עוצמת חשיפה לקרינה סולארית ובין שכיחות הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות במבוגרים (p=0.007).

בנוסף, שיעורי ההימצאות היו נמוכים יותר משמעותית במבוגרים עם ADHD בספרד, מקסיקו, קולומביה ולבנון, עם שכיחות גבוהה יותר משמעותית בצרפת, בהשוואה לשיעורים שזוהו במדינות אחרות שנבחנו.

החוקרים לא זיהו קשר משמעותי בין רמות עוצמת החשיפה לקרינה סולארית ובין שכיחות הפרעות מהספקטרום של אוטיזם או הפרעת דיכאון מג’ורית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מנתוני המחקר עולה כי חשיפה אינטנסיבית לאור שמש טבעי בשלב הביולוגי המתאים עשויה לפחות למנוע עיכוב בשעון הביולוגי. מהממצאים עולה כי על חוקרים לבחון גורמים הקשורים בשינה וגנים המשפיעים על השעון הביולוגי בחולים עם הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות.

Biol Psychiatry. Published online March 25, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה