ADHD

ממצאים עיקריים מ-MMWR: עליה במספר הילדים ובני נוער הסובלים מהשמנת-יתר מדגישה את הצורך בהתערבות מוקדמת, ADHD בילדים ובני נוער ועוד (MMWR)

Center for Disease Control and Prevention (CDC) דיווח בגליון 2 בספטמבר של Morbidity and Mortality Weekly Report על השכיחות העולה של עודף משקל בקרב ילדים ובני נוער, המדגישה את הצורך בהכרה והתערבות מוקדמים.

מספר הילדים בגילאי 6-19 הסובלים מעודף משקל גדל פי 3 בין השנים 1980 עד 2002 והגיע ל-16%. מניתוח הנתונים בין השנים 1999-2002 עולה כי מכלל הילדים בגילאי 2-19, הסובלים מעודף משקל, רק ב-36.7% מהמקרים הובא המצב לידיעת הילדים או הוריהם ע”י גורם רפואי.

עודף משקל הוגדר כ-Body Mass Index (BMI) גדול מהאחוזון ה-95 לגיל ומין, כפי שהוגדר לפי עקומות הגדילה של ארה”ב.

לבני נוער בגילאי 16-19 היה סיכוי גדול יותר להיות מודעים למצבם, לעומת הורים לילדים בגילאי 2-5 (51.6% לעומת 17.4%). לנשים שחורות הסובלות מעודף משקל היה סיכוי גדול יותר להיות מודעות למצבן (47.4% לעומת 31% בנשים לבנות), נראה כי הסיבה נעוצה בעליה ברצון הגורמים הרפואיים לדון בנושא השמנת יתר. 

לדברי CDC, מאחר שילדים מתחילים לפתח הרגלי תזונה, בתגובה לאותות מהסביבה, בסביבות גיל 5, הכרה מוקדמת של הרופא במצב עודף משקל ושיחת הסבר עם המשפחות חיונית בכדי לפתח ולסגל אורח חיים בריא יותר.

ללא התערבות, ילדים ובני נוער הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר מצויים בסיכון מוגבר לתחלואות מיידיות וארוכות-טווח. ילדים אלו מצויים בסיכון מוגבר פי 10 ליל”ד בגיל צעיר, סיכון של פי 3-8 ל-Dyslipidemia, וסיכון גדול פי 2 לסכרת. מנסים לעודד גורמים רפואיים לשוחח על הסיכונים עם בני המשפחה של הילדים, ולהציע אסטרטגיות התנהגותיות ספציפיות כמו שליטה בסביבה, ניטור התנהגות, הצבת מטרות ותגמול בעקבות שינוי התנהגותי חיובי.

CDC החליטו לבחון את נושא ADHD בילדים ובני נוער בשל חששות מפני תופעות לוואי והשפעות ארוכות טווח של טיפול בסטימולנטים להפרעות קשב והיפראקטיביות.

מניתוח הנתונים שנאספו במסגרת 2003 National Survey of Children’s Health (NSCH) עלה כי כ-4.4 מיליון ילדים (7.8%) בגילאי 4-17 אובחנו עם ADHD בנקודת זמן מסוימת, 2.5 מליון ילדים (4.3%) קיבלו טיפול להפרעה זו.

הסיכוי לאבחנת ADHD היה גבוה פי 2.5 בבנים. השכיחות הכללית עלתה עם הגיל (בגילאי 4-8 השכיחות עמדה על 4.1% לעומת 9.7% בגילאי 9-17). השכיחות הגבוהה ביותר של ADHD היתה בבנים בגיל 16 (14.9%) ובבנות בגיל 11 (6.1%).

שיעור הטיפול התרופתי ל-ADHD לאחר אבחנה השתנה עם גיל ומין (בטווח 0.3%-9.3%) .

לבנים היה סיכוי גדול יותר לקבל טיפול, שיעור הבנים בגיל 6 שקיבלו טיפול היה גדול יותר לעומת שיעור הבנות בכל גיל (4.3%). שיעור הטיפול היה הכי גדול בקרב ילדים בגילאי 9-12, בעיקר בקרב בנים בגיל 12 (9.3%) ובנות בגיל 11 (3.7%).

למשפחות בהן רמת ההשכלה הגבוהה ביותר היתה השכלה תיכונית ולמשפחות מתחת לקו העוני היה סיכוי גדול יותר לבן הסובל מ-ADHD (אך לא בת). שיעורי הטיפול היו הכי נמוכים בקרב בני מיעוטים ובקרב אוכלוסיות חסרות ביטוח.

בין מדינות שונות נמצא הבדל משמעותי בשכיחות ADHD (5%-11.1%) ובשיעור הטיפול (2.1%-6.5%), כנראה שהסיבה נעוצה בהבדלים בשיטות האבחנה ו/או הטיפול, מאפיינים סוציודמוגרפיים, או שניהם.

מאחר ש-ADHD מהווה נטל כלכלי גדול על המשפחה והחברה, ולאור הסיכונים הקשורים בטיפול, CDC טוענים כי יש להמשיך לעקוב אחר הבדלים גיאוגרפים וסוציודמוגרפים באבחנה ובטיפול.

מניתוח נתונים שמולאו ע”י הורים ממחקר National Health Interview Survey שנערך בין השנים 2001-2003, עולה כי מבין 2.7 מליון (5%) הילדים בגילאי 4-17 בארה”ב, הסובלים מהפרעות רגשיות או התנהגותיות, 64.8% נפגשו במהלך השנה שקדמה עם מומחה לבריאות הנפש, רופא או שירותי חינוך מיוחדים.

כ-80% מהילדים סבלו מהפרעות אמוציונליות, הפרעות ריכוז, התנהגות או יכולת להסתדר עם אחרים. הדבר השפיע על אורח החיים בבית, חברויות, למידה ופעילויות בשעות הפנאי ומעל 50% היו מודאגים או במצוקה עקב כך.

MMWR. 2005;54;841-864

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת Kidney Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים מבוגרים שלקחו חלק במחקר SPRINT, קצב פינוי גלומרולארי נמוך ללא אלבומינוריה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה, אך ללא סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת באשר לסיווג KDIGO (או Kidney Disease: Improving Global Outcomes) של מחלת […]

  • פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית המבוצעת בעיקרה בשעות הערב מלווה ברמות סוכר נמוכות יותר במבוגרים בעלי אורח חיים יושבני עם עודף-משקל או השמנת-יתר, בפרט באלו עם הפרעה במשק הסוכר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obesity. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אימונים גופניים בשעות אחר הצהריים והערב משפרים א משק הסוכר במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, אך […]

  • ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא על התוצאות סביב הלידה בנשים עם מחלת לב (Int J Cardiol)

    ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא על התוצאות סביב הלידה בנשים עם מחלת לב (Int J Cardiol)

    בנשים עם היסטוריה של מחלת לב תועד קשר בין חשיפה אימהית לחסמי ביתא ובין הסיכון לסיבוכים סביב הלידה, כאשר Labetalol לווה בסיכון הנמוך ביותר ללידת תינוק קטן לגיל ההיריון, בעוד שהממצאים תומכים בהמלצה להימנע משימוש ב-Atenolol. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסמי ביתא משמשות לעיתים קרובות בזמן הריון, בעיקר בנשים עם מחלת לב. תרופות אלו […]

  • האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    בחולים עם אבחנה של חרדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא הפרעת חרדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of General Practice. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חרדה הינה מאפיין ידוע של השלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון, אך אין מידע אודות הסיכון העתידי למחלת פרקינסון באלו עם הופעה חדשה […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

  • שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית ממארת. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי העומס הפסיכולוגי של מלנומה עורית עשוי להשפיע על מכלול הטיפול בחולים, כולל היענות לטיפול, סיכויי הישנות ותמותה. עם זאת, אין נתונים רבים אודות השכיחות וגורמי הסיכון לחרדה ודיכאון באוכלוסיית […]

  • תוצאות מבטיחות למשלב Naltrexone עם Bupropion לטיפול בהפרעת שימוש במתאפטמינים (Addiction)

    תוצאות מבטיחות למשלב Naltrexone עם Bupropion לטיפול בהפרעת שימוש במתאפטמינים (Addiction)

    מתן זריקה בשחרור ממושך של Naltrexone בשילוב עם טיפול פומי ב-Bupropion בשחרור ממושך (משלב NTX + BUPN) הדגים תוצאות מבטיחות בטיפול במקרים של הפרעת שימוש במתאפטמינים בדרגה בינונית או חמורה עם ירידה משמעותית בשימוש בתכשירים אלו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Addiction. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השימוש במתאפטמינים עלה ברחבי העולם, […]

  • רמות AMH בגיל צעיר מנבאות תסמיני מנופאוזה בגיל מבוגר (Menopause)

    רמות AMH בגיל צעיר מנבאות תסמיני מנופאוזה בגיל מבוגר (Menopause)

    במאמר שפורסם בכתב העת Menopause מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי רמות AMH (או Anti-Mullerian Hormone) נמוכות יותר בשנות ה-30 לחייהן מלווה בהופעה מוקדמת יותר של מנופאוזה ושכיחות גבוהה יותר של יובש נרתיקי, אך פחות תסמינים פסיכולוגיים לאחר למעלה מעשור. מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין רמות AMH בנשים הרות באמצע […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה