Addictions

צריכת אלכוהול קבועה לאחר גיל 60 מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מוקדמת (JAMA Netw Open)

במבוגרים מעל גיל 60 שנים הנוהגים לשתות אלכוהול על-בסיס קבוע ייתכן סיכון מוגבר לתמותה מוקדמת, בעיקר בעקבות מחלות ממאירות או מחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לאחרונה מומחים חשפו פגמים בביצוע מחקרים קודמים שהובילו לטענה הרווחת לפיה צריכת אלכוהול מתונה של 1-2 משקאות ביום אינה מסוכנת כלל. כעת הם בחנו את הנתונים אודות למעלה מ-135,000 מבוגרים בגילאי 60 שנים ומעלה (גיל ממוצע של 64 שנים), שהתגוררו בריטניה וסיפקו מידע רפואי שתועד במאגר UK Biobank.

החוקרים השוו את התוצאות הרפואיות לאורך 12 שנים בין אלו שנהגו לשתות אלכוהול לעיתים ואלו ששתו כמות אלכוהול מסוימת בכל יום. אלו שנהגו לשתות אלכוהול לעיתים צרכו אלכוהול בכמות קטנה משני משקאות בשבוע. קבוצת מבוגרים עם דפוסי שתיה בסיכון גבוה כללה גברים שצרכו בממוצע שלושה משקאות ביום, או יותר, ונשים שצרכו בממוצע משקה וחצי בכל יום, או יותר מכך.

מהנתונים עולה כי בהשוואה לאלו ששתו אלכוהול לעיתים, בקרב אלו עם דפוסי שתיה בסיכון גבוה תועדה עליה של 33% בסיכון לתמותה מוקדמת, עליה של 39% בסיכון לתמותה עקב מחלה ממארת ועליה של 21% בסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

הרגלי שתיה מתונים יותר גם נקשרו עם סיכון מוגברת לתמותה מוקדמת ותמותה עקב מחלה ממארת, כאשר גן צריכה ממוצעת של עד משקה ביום לוותה בעליה של 11% בסיכון לתמותה עקב ממאירות. אלו ששתו אלכוהול בכמות מעטה או בינונית היו בסיכון במיוחד במידה וסבלו מבעיות רפואיות או במידה והתגוררו בשכונות פחות טובות.

מהממצאים עולים רמזים אפשריים לסיכון מופחת במקרים בהם צריכת אלכוהול הינה בעיקר בצורת יין, או עם שתיית אלכוהול בעיקר עם ארוחות, אך דרושים מחקרים נוספים בנושא מאחר וייתכן כי הרגלים אלו משקפים אורח חיים בריא יותר, ספיגת אלכוהול איטית יותר, או מרכיבים לא-אלכוהוליים של המשקאות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי צריכת אלכוהול בכל כמות מלווה בסכנות בריאותיות משמעותיות ומדובר בשינוי המסר שהועבר לציבור במשך שנים רבות, לפיו צריכת אלכוהול מתונה אינה מסוכנת.

JAMA Netw Open, Aug 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה