Addictions

הערכת יעילות הטיפול ב-Buprenorphine ו-Methadone בחולים עם התמכרות לאופיואידים (Psychiatr Serv.)

הן טיפול אחזקה ב-Buprenorphine (BMT או Buprenorphine Maintenance Treatment) והן טיפול אחזקה ב-Methadone (MMT או Methadone Maintenance Treatment) מלווים בשיפור התוצאות בחולים עם הפרעות שימוש באופיואידים, כך עולה מתוצאות שתי סקירות ספרות נפרדות, שפורסמו בכתב העת Psychiatric Services.

המומחים מסבירים כי אפשרות הטיפול במתאדון צריכה להיות זמינה לכלל החולים, ואילו באשר לטיפול בגישת BMT מדובר באפשרות טיפול שעשויה להיות יעילה

בסקירת התועלת של טיפול במתאדון נכללו שבעה מחקרים אקראיים ומבוקרים, שני מחקרים רטרוספקטיביים ו-15 מאמרי סקירה או מטה-אנליזה שבחנו מחקרים רבים. העדויות בנוגע לתועלת הטיפול במתאדון בהפרעות שימוש באופיואידים הן רבות והעדויות מוכיחות בבירור כי לטיפול השפעה חיובית על המשך הטיפול והפחתת שימוש אסור באופיואידים.

טיפול אחזקה במתאדון במינון העולה על 60 מ”ג מלווה ביעילות גבוהה יותר במניעת שימוש אסור באופיואידים; עם זאת, ישנן עדויות מוגבלות לפיהן מינונים של מעל 100 מ”ג מספקים תועלת נוספת. אין עדויות בנושא משך הטיפול במתאדון מעבר לטיפול לא-מוגבל.

העדויות פחות ברורות בנוגע להשפעה החיובית של מתאדון על שיעורי התמותה, שימוש בסמים אסורים שאינם-אופיואידים או פעילות עבריינית. העדויות מציעות כי למתאדון השפעה קטנה על גורמי סיכון ל-HIV, הקשורים בתפקוד המיני.

תופעות לוואי לטיפול בגישת MMT כוללות דיכוי נשימתי והפרעות קצב לב בנוכחות טיטרציה מהירה או גורמי סיכון אחרים. אין עדויות ברורות בנוגע לתועלת של פסיכותרפיה מובנת בנוסף לתמיכה פסיכו-סוציאלית המוצעת לרוב במרכזי טיפול במתאדון.

הטיפול במתאדון גם משפר את התוצאות הקשורות בהיריון עם הפחתת השימוש בסמים אסורים והגדלת שיעורי ההיענות לטיפול. עם זאת, ביילודים לאימהות שטופלו במתאדון במהלך ההיריון תתכן תסמונת NAS (Neonatal Abstinence Syndrome), ללא תלות במינון המתאדון שניתן לאימהות.

לאור היעילות היחסית של טיפול אחזקה במתאדון, החוקרים קוראים להשקיע במאמצים בהגדלת הזמינות של הטיפול לכלל החולים המתמודדים עם הפרעות הקשורות בשימוש באופיואידים.

החוקרים מצאו גם עדויות בולטות התומכות בתועלת של טיפול אחזקה במתאדון בסקירה של 16 מחקרים אקראיים ומבוקרים ושבע סקירות או מטה-אנליזות.

מהנתונים עולה כי יש עדויות לפיהן טיפול אחזקה ב-Buprenorphine מסייע לחולים להמשיך בטיפול ולהפחית את השימוש באופיואידים אסורים לשימוש. כאשר המינונים נכונים, הן טיפול אחזקה בגישת BMT והן טיפול MMT מביאים לירידה דומה בשימוש באופיואידים אסורים לשימוש, אך טיפול ב-Buprenorphine מלווה בסיכון נמוך יותר לסיבוכים, והתוצאות מעידות על היענות טובה יותר לטיפול במתאדון.

מחקרים בנוגע להשפעת טיפול אחזקה ב-Buprenorphine או סמים אחרים שאינם אופיואידים, הציגו ממצאים פחות חד-משמעיים, אך הציעו מגמות חיוביות.

בדומה לטיפול אחזקה במתאדון, טיפול אחזקה ב-Buprenorphine מלווה בשיפור התוצאות באם ובעובר, בהשוואה לאלו שלא קיבלו סיוע תרופתי במסגרת הטיפול. שיעורי NAS היו דומים באימהות שטופלו בגישת BMT ו-MMT במהלך ההיריון, אך התסמינים היו פחות חמורים ביילודים לאימהות שטופלו ב-Buprenorphine.

הוספת משטר פסיכו-סוציאלי מכל-סוג לטיפול אחזקה ב-Buprenorphine לא הביא לשיפור התוצאות, אך ההטרוגניות של ההתערבויות במחקרים השונים מגבילה את האפשרות להסיק מסקנות חד-משמעיות.

בדומה לטיפול אחזקה במתאדון, מצטברות עדויות לפיהן מינונים גבוהים יותר של Buprenorphine הם יעילים יותר ממינונים נמוכים יותר; עם זאת, לאור הפרמקולוגיה של התרופה, מינונים של מעל 32 מ”ג אינם מספקים תועלת נוספת.

לאור שיעורי ההצלחה הנמוכים של טיפולים נגד התמכרות לאופיואידים, הזמינות המוגבלת ופרופיל בטיחות מוגבל יותר של מתאדון, טיפול אחזקה ב-Buprenorphine הינה אפשרות חשובה בחולים עם תלות באופיואידים.

Psychiatr Serv. 2014;65:146-157, 158-170

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה