Addictions

האם ישנה תמותה מוגברת בקרב חולים עם סטיאטוהפטיטיס שאיננה אלכוהולית (NASH)? (מתוך Hepatology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש וארוך-טווח אשר פורסם בגיליון פברואר של ירחון Hepatology עולה כי חולים הסובלים מסטיאטוהפטיטיס שאיננה אלכוהולית (Non-alcoholic Steatohepatitis, NASH) מראים שיעור תמותה מוגבר בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. בנוסף, מצאו החוקרים כי מחלת כבד הינה גורם המוות השלישי בשכיחותו בקרב חולים עם מחלת כבד שומני שאיננה אלכוהולית (Non-alcoholic Fatty Liver Disease, NAFLD).

החוקרים מסבירים כי לא ידוע מספיק אודות השרידות ארוכת-הטווח של חולים עם NAFLD בהשוואה לנבדקים עם רמות מוגברות של טרנסאמינזות מסיבות אחרות, או בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. לפיכך, ביקשו במחקרם זה לבחון את התדירות של NAFLD בעוקבה של נבדקים אשר עברו ביופסיית כבד בין השנים 1980 ו-1984 בשל רמות מוגברות של אנזימי הכבד, וכן להעריך את שיעור התמותה בקרב חולים עם NAFLD לעומת האוכלוסייה הכללית בשבדיה.

במחקר נכללו 256 נבדקים בגיל ממוצע של 45±12 שנים בתחילת המחקר, 61% מהם גברים. ביופסיות הכבד קיבלו ציון ל-NAFLD ול-NASH על ידי חוקרים תוך שמירה על סמיות המאפיינים הקליניים של הנבדקים, וגורם המוות נקבע על פי נתונים מה-National Swedish Cause of Death Registry.

החוקרים מדווחים כי מבין 143 הנבדקים בהם אובחן כבד שומני, 25 (10%) סבלו ממחלת כבד שומני אלכוהולית ו-118 (46%) סבלו ממחלת כבד שומני שאיננה אלכוהולית (NAFLD), לרבות 51 נבדקים (20%) עם NASH ו-67 נבדקים (26%) עם Non-alcoholic bland steatosis. בתחילת המחקר, נמצא כי ל-9% מהנבדקים יש שחמת הכבד.

במהלך 28 שנות המעקב, 113 נבדקים (44%) מאוכלוסיית המחקר כולה מתו, וכך היה גם ב-47 (40%) מבין 118 הנבדקים אשר אובחנו כסובלים מ-NAFLD. מחלה קרדיווסקולארית עמדה בבסיס 37 מבין 113 מקרי התמותה, ו-16 מקרים יוחסו למחלות כבד. לאחר תקנון לערפלנים דוגמת גיל החולה, מינו, ותקופה קלנדרית, נמצא כי נבדקים עם NAFLD הראו שיעור תמותה מוגבר ב-69% לעומת האוכלוסיה השבדית הכללית (Standardized Mortality Ratio [SMR], 1.69; 95% CI = 1.24-2.25). נבדקים עם Bland Steatosis הראו עלייה של 55% בשיעור התמותה (SMR, 1.55; 95% CI = 0.98-2.32; p = 0.062) ואלו עם NASH הראו עלייה של 86% בשיעור התמותה (SMR, 1.86; 95% CI = 1.19-2.76; p = 0.007).

לדברי החוקרים, בהתבסס על תוצאותיהם אלו, חולים עם NASH מצויים בסיכון מוגבר לתמותה בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. הם מוסיפים כי מחלת כבד הינה הסיבה השלישית בשכיחותה למוות בקרב חולים עם NAFLD. ככלל, חולים עם NAFLD מתים כתוצאה מסיבות הקשורות בכבד במידה רבה יותר לעומת האוכלוסייה הכללית, אם כי עדיין ניכר כי מחלה קרדיווסקולארית וממאירויות חוץ-כבדיות הינן הסיבה הראשונה והשנייה למוות בחולים אלו, בהתאמה.

בין מגבלות המחקר הנוכחי מזכירים החוקרים כי גודל המדגם היה קטן מכדי שניתן יהיה להסיק מסקנות משמעותיות, ובמיוחד כך עבור הנבדקים עם מחלות כבדיות שאינן NAFLD, וכי לא היה למחקר די חוזק על מנת להשוות את השרידות ארוכת הטווח. כמו כן, שיטת הדירוג של ה-NASH Clinical Research Network מתייחסת לדבריהם רק לקיומם ולחומרתם של סטיאטוזיס, התנפחות (Ballooning) של ההפטוציטיםודלקת לובולארית על מנת להבחין בין חולים בעלי NASH ודאי לכאלו בלעדיו.

החוקרים טוענים כי ממצאי המחקר הנוכחי תומכים בגישה אקטיבית יותר לאבחנה ולטיפול ב-NASH, תוך שימוש תכוף יותר בביופסיות כבד לצורך האבחון. לדבריהם, חולים עם NASH מצויים בסיכון מוגבר לתמותה, דבר אשר יש להתייחס אליו בקביעת הטיפול, ובתכנון אסטרטגיות טיפוליות חדשות.

במאמר מערכת שפורסם באותו גיליון ואשר מתייחס לפרסום הדברים, מציע מומחה בתחום כי הן הקיום והן החומרה של פיברוזיס קובעים שניהם את התמותה הכוללת והתמותה הקשורה-בכבד בקרב חולים עם NAFLD.

עם זאת, המומחה מדגיש כי עדיין לא ברור איזה מידע פרוגנוסטי ארוך טווח (אם בכלל) ניתן להפיק מדירוג חומרת הדלקת והתנפחות ההפטוציטים. לדבריו, רק מחקר מספיק גדול, כזה אשר יכלול מאות חולים אשר עוברים ביופסיית כבד ואחריהם יבוצע מעקב של מספר שנים ואף עשרות שנים, יוכל להשיב לשאלות אלו. בינתיים, המומחה מציע כי כאשר המומחה לכבד ניצב בפני ייעוץ לחולים בהקשר של הפרוגנוזה ארוכת הטווח, חשוב להקדיש תשומת לב רבה יותר לקיומו של פיברוזיס בביופסיית הכבד ולחומרתו, וזאת ללא תלות באם נעשתה אבחנה פתולוגית של NASH באם לאו.

 

Hepatology 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הטיפ השבועי עם פרופ' איתמר רז: אבחון סרטן המעי

    הטיפ השבועי עם פרופ' איתמר רז: אבחון סרטן המעי

    שלום לכולם וברוכים הבאים לעוד פרק של “טיפ מחדר הרופא”, הפעם נעסוק באחת מהמחלות החשובות והקשות לאבחון – סרטן המעי. פרופסור איתמר רז יחלוק איתנו מידע חדש ומרתק מתוך מאמר שהתפרסם ב-JAMA OPEN ממאי האחרון. נלמד על השיטות המתקדמות לאבחון מוקדם והדרכים לשיפור הסיכויים לטיפול מוצלח. לכל הטיפים השבועיים  בחסות בלתי תלויה של חברת נובונורדיסק

  • האם טיפול ב-Semaglutide עשוי לסייע בהפסקת עישון? (Ann Intern Med)

    האם טיפול ב-Semaglutide עשוי לסייע בהפסקת עישון? (Ann Intern Med)

    בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2 שטופלו ב- Semaglutideתועדו סיכויים נמוכים יותר לקבלת טיפול רפואי בשל תלות בטבק, בהשוואה לתרופות אחרות המשמשות לאיזון רמות הסוכר בדם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.  ממצאי המחקר מציעים כי טיפול ב- Semaglutide עשוי לסייע במאמצים להפסקת עישון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי […]

  • השתלת כבד דוחה התקדמות גרורות לסרטן מעי גס ורקטום (JAMA Surgery)

    השתלת כבד דוחה התקדמות גרורות לסרטן מעי גס ורקטום (JAMA Surgery)

    השתלת כבד מלווה בשיפור הישרדות ללא-התקדמות מחלה בחולים נבחרים עם סרטן מעי גס ורקטום לא-נתיח עם פיזור כבד; עם זאת, ההשפעה על ההישרדות הכוללת ושיעורי ההישנות לא הייתה מובהקת סטטיסטית, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Surgery. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על תוצאות מבטיחות בחולים נבחרים עם סרטן מעי גס […]

  • גורמי סיכון להיצרות בהשקה לאחר ניתוח כריתת וושט (BMC Cancer)

    גורמי סיכון להיצרות בהשקה לאחר ניתוח כריתת וושט (BMC Cancer)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BMC Cancer עולה כי דלף מהשקה, מחלות לב וכלי דם וסוכרת הינם גורמי סיכון אפשריים להיצרות בהשקה של הוושט בחולים לאחר כריתת וושט. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון גורמי סיכון להיצרות בהשקה בחולים עם סרטן וושט לאחר כריתת וושט. היצרות בהשקה הינה הסיבוך ארוך הטווח הנפוץ ביותר בחולים לאחר […]

  • נתוני עולם אמיתי תומכים בתועלת של בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס בנשים מבוגרות (Bone)

    נתוני עולם אמיתי תומכים בתועלת של בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס בנשים מבוגרות (Bone)

    במאמר שפורסם בכתב העת Bone מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר עולם-אמיתי התומכות בתועלת של בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס של נשים מבוגרות והפניית אלו עם אבחנה של אוסטיאופורוזיס, עם עליה משמעותית בשיעורי הטיפול והפחתת הסיכון לשברים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי הטיפול והסיכון לשברים בנשים מבוגרות במחקר מבוסס-אוכלוסייה בו נשים עם אבחנה של אוסטיאופורוזיס הופנו […]

  • סוכרת מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום (Br J Cancer,)

    סוכרת מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום (Br J Cancer,)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת British Journal of Cancer עולה כי אבחנה של סוכרת לפני אבחנת ממאירות מעי גס ורקטום מלווה בסיכון מוגבר לתמותה, בעיקר בשחורים לא-היספאנים ובחולים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין אבחנה של סוכרת ובין הסיכון לתמותה בקרב חולים עם אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה