כללי

טכניקת MRI חדשה מראה אמפיזמה במעשנים א-סימפטומטים (מתוך Radiology)

שיטת הדמיה חדשה חשפה סימנים מוקדמים של אמפיזמה במעשנים ללא סימפטומים חיצוניים של מחלה על פי מחקר חדש, שפורסם במהדורת יוני של Radiology.

המחקר בדק טכניקת MRI חדשה, שנראה שהיא יותר רגישה לשינויים בריאות בהשוואה לבדיקת הבחירה ההדמייתית כיום, ה-CT.

עם טכנולוגיה זו, החוקרים הראו, שאפשר למדוד את חומרת האמפיזמה וההתקדמות שלה במשך הזמן ללא חשיפה לקרינה של בדיקות ה-CT בריאות.

אמפיזמה היא מחלת ריאה פרוגרסיבית כרונית, שהורסת את חללי האוויר בריאות. ככל שגודל חללי האוויר גדל, נוצרים חללים ברקמת הריאה המפריעים להעברת החמצן. יותר מ-3 מיליון אנשים בארצות הברית אובחנו עם אמפיזמה, ומיליונים רבים נמצאים בשלבים מוקדמים של המחלה, לפני שהופיעו סימפטומים וסימנים. עישון סיגריות משלש את הסיכון להתפתחות מחלה זו.

במחקר השתתפו 19 נבדקים, ששאפו סוג מיוחד של הליום שהוא היפר פולרי, לפני ביצוע שני מבחני MRI בריאות. 11 מתוך הנבדקים היו מעשנים ללא סימפטומים של אמפיזמה והשאר היו לא מעשנים. ההדמיה הראשונה, שהחוקרים בדקו, הראתה אזורים חסומים בריאות, בהם האוויר לא יכל לעבור. ההדמייה השניה, שהם לקחו, נקראת מפת ADC (apparent diffusion coefficient ), שמראה את גודל חללי האוויר בריאה. בגלל שאמפיזמה מעלה גודל חללי אוויר, מפת ה-ADC מראה את מיקום וחומרת המחלה.

מפות ADC הינן מאוד רגישות לשינויים במבנה הריאה. בעזרת כלי זה הראו, שאפילו למעשנים, שנראים בריאים, יש חללי אוויר גדולים המצביעים על כך שכבר יש אמפיזמה מתפתחת.

עם העליה בהיסטוריה של עישון, מפות ADC מראות שבירה פרוגרסיבית של מבנה הריאה בכל אזורי הריאה. כל המעשנים עם היסטוריה של יותר מ-18 שנות חפיסה (שווה לקופסת סיגריות פר יום למשך 18 שנה) הראו אבנורמליות משמעותיות בהשוואה ללא מעשנים.

CT בוצע לאחר ה-MRI על מנת להשוות בין השניים. למרות ש-CT יותר מבוסס כבדיקה החוקרת מחלת ריאה, הוא נכשל להראות פגמים, שנראו בבדיקת ה-MRI. יתרה מכך, השילוב של MRI עם הליום היפר פולרי הצליח למדוד מבני ריאה עם פי 2.5 יותר דיוק מאשר CT ופי 10 יותר דיוק מאשר שיטות MRI קונבנציונליות.

גיל הוא פקטור משמעותי בהתפתחות שינויי דמויי אמפיזמה. החוקרים מצאו, שחללי האוויר גדלים עם הגיל, אך עישון הוא הבעיה. שינויים קורים בקצב איטי יותר בקבוצת הלא מעשנים בהשוואה למעשנים פעילים.

בממוצע, עישון אקטיבי מאיץ שינויים דמויי אמפיזמה פי 2 מהקצב הנורמלי הקיים עם הגיל.

בנוסף לאבחון מחלה מוקדמת, MRI עם הליום היפר פולרי יכול לשמש בתכנון טיפולים ניתוחים ולנטר תגובת החולה לתרופות ללא הסיכונים של חשיפה לקרינת ה-CT.

לדברי החוקרים שימוש בשיטה חדשה זו של גזים פולרים בחקירת מחלות ריאה יספק תמונה ברורה יותר של המכניזמים הקיימים במצבים לא מובנים כגון אסתמה ו- COPD וכך נגיע לטיפול טוב יותר.

לידיעה ב-Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה