כלכלת בריאות

כמה מחשבות על התקינה/מאת בעז גנזבורג, עורך מדור מינהל ושיווק רפואי

כידוע אחד הנושאים המרכזיים שהר”י נאבקת עליהם כיום מול האוצר הוא נושא התקינה. אפשר לקרוא כאן איך הר”י רואה את בעיית התקינה, וכאן את הפתרון הנכון לדעתם.

ואני רוצה לשאול שאלה אפיקורסית לחלוטין …בשביל מה צריך בגלל תקינה ? האסוסיאציה הראשונית של המושג “תקינה” היא מבחינתי “תכנית החומש” בברית המועצות הבולשיביקית…

במערכת שעובדת על בסיס הגיון כלכלי כשלכל שירות רפואי יש מחיר “הוגן”  וסביר בין אם מדובר על צינתור לב, הקרנות לחולי סרטן או אישפוז במחלקה פנימית, ההחלטה כמה רופאים צריכים לעבוד בכל מחלקה ויחידה צריכה אולי להיקבע ברמת היחידה על בסיס הפעילות האמיתית וההצדקה הכלכלית.

אם לצורך העניין התעריף שבית החולים מקבל כיום על פרוצדורה או שירות מסויים היא “אמיתית” ומכסה את העלויות הכרוכות במתן אותו שירות + כיסוי תקורות בית החולים, אז אם המצב הוא כזה שבית החולים אינו יכול לספק את הדרישות בגלל מחסור ב”תקנים” מה למעשה צריך למנוע ממנהל היחידה /בית החולים להגדיל את הצוות בהתאם לדרישה ולצרכים ? אם ההכנסות לבית החולים בעקבות כך יגדלו ויהיה כיסוי לעלויות ולהרחבת השירות ומס’ הרופאים ואנשי צוות אחרים, ואולי גם תשתית וציוד , למה צריך בית החולים להתחשב בתקינה כזו או אחרת שאיזה פקיד/כלכלן קבע לפני 20 או 30 שנה ?

בקיצור – אולי צריך לתת ל”שוק” לעבוד ולהניח לכל מרכז רפואי ויחידה לקבוע בעצמם כמה רופאים ואנשי צוות צריך להעסיק על בסיס ההצדקה הרפואית והכלכלית.

נכון שזה ודאי יותר מסובך ממה שמוצג כאן, ונכון שיש לשאול האם התעריפים שנקבעו לשירותים השונים ריאליים , במיוחד התמורה נטו לבתי החולים לאחר כל ההסכמים המוזרים שיש להם עם קופות החולים (ה”cap ” המפורסם).

זה נכון גם שלא מדובר על מנגנון וחוקים של שוק חופשי אמיתי, בעיקר כי יש גם שחקנים עם כוח מונופסני חזק מאוד (קופות החולים) שעלול בהחלט לגרום לרמות מחירים בפועל נמוכות מידי לשירותים הרפואיים, וכאן אולי המדינה צריכה להתערב ולהגן על בתי החולים מפני הפעלת כוח מוגזמת ונוגדת תחרות, אבל…למרות כל המגבלות הללו המערכת צריכה אולי להתחיל לחשוב במונחים יותר קפיטליסטיים של שוק כלכלי נורמלי  ולא להתקע עם התקינה הבולשביקית ולהילחם על שינויים בה…

ואיך צריך להיקבע שכר הרופאים במערכת כלכלית “נורמלית” ? זה כבד דיון אחר אבל יכול להיות שהעיקרון צריך להיות לא שונה כל כך…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה