כלכלת בריאות

קטרקט – כאשר יש פריצת זגוגית ללשכה הקדמית האם עדיף להשתיל את ה- IOL בסולקוס או בלשכה הקדמית?

ניתוח ירוד הינו הניתוח השכיח ביותר בארה”ב. ב- 1996 בוצעו בארה”ב 2393000 ניתוחי ירוד. אחד מהסיבוכים התוך-ניתוחיים החשובים הינו הופעת זגוגית. הופעת זגוגית הוגדרה כפריצה של הקופסית האחורית או קריעת הזונולות שמלווים בפריצת פני הזגוגית הקדמיים והופעת זגוגית קדמית למישור הקופסית האחורית. סיבוכים של מצב כזה, כמו בצקת מקולרית עשויים להפריע בראיה. השכיחות של הופעת זגוגית כפי שדווחה במחקרים הינה בין 1.3% לבין 10%. רוב הדיווחים הינם על שכיחות בין 2% ל- 5%. אי לכך ניתן להעריך שמדובר בהרבה מקרים – ב- 48000 עד 120000 מקרים בארה”ב בשנה.

בשנות ה- 90 המוקדמות החלו לתכנן מחקר שיבדוק את הגישה המועדפת לגבי בחירת ה- IOL העדיפה במצבים כאלה: ביצוע ויטרקטומה קדמית והשתלת IOL בלשכה הקדמית או השתלת IOL בלשכה אחורית. (2)

המחקר בוצע על ידי ה- Veterans Affairs Cooperative Cataract Study Group בארה”ב שכלל חוקרים ממרילנד, קליפורניה, ניו-מקסיקו וקנטקי ב- 19 מחלקות שונות. היה זה מחקר קליני פרוספקטיבי, ארוך טווח ואקראי. המחקר כלל 438 עיניים של 438 חולים עם זגוגית שהופיעה בניתוח ECCE (בשיטה קלאסית או בפקואמולסיפיקציה) ואשר היה להם מספיק קופסית אחורית כדי לתמוך ב- IOL בקופסית אחורית ללא תפירה, לאחר ביצוע ויטרקטומיה קדמית. בוצעה רנדומיזציה בין השתלת עדשה בלשכה אחורית ב- 230 חולים לבין השתלת עדשה בלשכה קדמית ב- 208 חולים. המנותחים נבדקו כעבור 3, 6 ו- 12 חדשים לאחר הניתוח וכל שנה לאחר מכן. בוצעה הערכה של חדות הראיה הטובה ביותר כעבור שנה שנבדקה על ידי בודק שלא ידע את שיטת הניתוח.

התברר שביותר מקרים עם עדשה המושתלת בלשכה אחורית (91%) הגיעו לחדות ראיה 20/40 או טובה יותר כעבור שנה מהניתוח. זאת לעומת 79% בקרב החולים עם עדשה שהושתלה בלשכה הקדמית. ההבדל היה משמעותי מבחינה סטטיסטית. לא היה הבדל משמעותי בין שתי הקבוצות לגבי הערכת החולים של הראיה או תופעות לא רצויות. יותר מ- 84% מהחולים עם עדשה בלשכה אחורית ויותר מ- 77% מהחולים עם עדשה בלשכה הקדמית סיווגו את ראייתם כטובה כעבור שנה לאחר הניתוח. בקרב כל החולים שהשתתפו במחקר ב- 13.2% היתה cystoid macular edema, ב- 8.5% הייתה עכירות של הקופסית האחורית, ל- 5.7% הייתה גלאוקומה ובקרב 3.7% הייתה היפרדות רשתית.

המסקנה של המחקר הייתה שבמקרים עם הופעת זגוגית אך מספיק קופסית אחורית היכולה לתמוך ב- IOL בלשכה האחורית עדיף להשתיל את העדשה בלשכה האחורית.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה