כלכלת בריאות

רשתית – מהו הטיפול הניתוחי העדיף בחור מקולרי, שמן סיליקון או טמפונדה בגז?

מחקרים רבים הראו שויטרקטומיה עם החלפת נוזל באויר – airfluid exchange יכולה לסגור חור מקולרי ולגרום לשיפור של חדות הראיה. רוב המחברים חושבים שליכולתם של המטופלים להשאר עם פנים כלפי מטה לאחר הניתוח כאשר משתמשים בטמפונדה עם גז, יש תפקיד חשוב בהשגת התוצאה המיוחלת. החסרונות של שימוש בגז הינם שלא כל החולים יכולים להשאר עם הפנים כלפי מטה מסיבות שונות, פיזיות או רפואיות, ושהוא מונע לטוס או להיות בגובה רב. טמפונדה באמצעות שמן סיליקון ללא הנחת הפנים כלפי מטה לאחר הניתוח, מהווה חלופה בטוחה לגז כטיפול בחורים מקולריים אידיופטיים. בנוסף, שמן הסיליקון איננו מונע לטוס לאחר הניתוח ומאפשר ראיה טובה יותר בתקופה שמיד לאחר הניתוח. מאידך טיפול בשמן סיליקון מצריך ניתוח נוסף כדי להוציא את הסיליקון ולעיתים נשארות בועיות סיליקון לאחר הוצאתו. בגלל חוסר הוודאות בנוגע ליעילות היחסית של שמן סיליקון כטיפול בחור מקולרי בוצע מחקר השוואתי רטרוספקטיבי שהשווה בין טיפול בשמן סיליקון לבין שימוש בגז C8F8 על התוצאות האנטומיות והפונקציונליות. (3)

המחקר בוצע בארה”ב ב- Duke Eye Center, Duke University Medical Center, Durham, North Carolina על ידי חוקרים ממחלקת העיניים והמחלקה לביוסטטיסטיקה וביואינפורמטיקה.

במחקר השתתפו 54 עיניים של 51 חולים שעברו ויטרקטומיה דרך הפרס-פלנה כטיפול בחור מקולרי. 31 עיניים טופלו בשמן סיליקון ו- 23 בגז.

נאספו הנתונים על חדות הראיה לפני ואחרי הניתוח, התחלת סגירה של החור המקולרי, מספר החורים שנשארו או חזרו, מספר הניתוחים החוזרים וסגירה סופית של החור.

שתי קבוצות הטיפול היו דומות מבחינה דמוגרפית. שיעור סגירת החור בעקבות ניתוח אחד עם שמן סיליקון היה נמוך יותר באופן משמעותי מבחינה סטטיסטית לעומת ניתוח אחד עם גז (65% לעומת 91%). שיעור המקרים שנזקקו לניתוח נוסף היה גבוה יותר באופן משמעותי בקבוצה שטופלה בשמן סיליקון (35% לעומת 4%). לעומת זאת, מבלי להתחשב במספר הניתוחים החוזרים, השיעור של סגירה סופית של החור היה דומה במקרים שטופלו בסיליקון (90%) או בגז (96%). חדות הראיה הסופית המדיאנית בחולים שטופלו בגז היתה טובה יותר (20/50) באופן משמעותי מבחינה סטטיסטית בהשוואה לחולים שטופלו בסיליקון (20/70).

לסיכום, המחקר הוכיח שבעזרת גז ניתן להשיג תוצאה טובה יתר מאשר עם שמן סיליקון בהתייחס לסגירה ראשונית של החורים. העיניים שטופלו בשמן סיליקון נזקקו לניתוחים רבים יותר כדי להגיע לתוצאה דומה של סגירת חורים. גם התוצאה הסופית של חדות הראיה הייתה טובה יותר בקרב החולים שטופלו בגז בהשוואה לעיניים שטופלו בשמן סיליקון.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה