ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית ומחלת החזר קיבה-וושט (JAMA Surg.)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Surgery מדווחים חוקרים כי ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית לא הביא להקלה או שיפור בתסמיני GERD (Gastroeophageal Reflux Disease) והביא להתפתחות המחלה בחלק מהמטופלים ללא תסמינים טרם הניתוח.

מטרת המחקר הייתה לבחון את ההשפעות של ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית בחולים עם GERD ולהשוות את תוצאות הניתוח אל מול מעקף קיבה בחולים עם מחלת החזר קיבה-וושט ידועה.

החוקרים ערכו סקירה רטרוספקטיבית של מאגר נתוני Bariatric Outcome Longitudinal Database בתקופה שבין 1 בינואר, 2007, ועד 31 בדצמבר, 2010. הם השוו בין מטופלים לאחר ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית ובין מטופלים לאחר ניתוח מעקף קיבה.

התוצאים העיקריים של המחקר כללו את שיעור השיפור או החמרה בתסמיני GERD, הופעה חדשה של GERD וירידה במשקל וסיבוכים לאחר הניתוח.

מדגם המחקר כלל 4,832 מטופלים שעברו ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית וכ-33,000 מטופלים לאחר מעקף קיבה, עם GERD ידוע ב-44.5% ו-50.4% מהמטופלים, בהתאמה. מרבית המטופלים לאחר ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית (84.1%) המשיכו לסבול מתסמיני GERD לאחר הניתוח, כאשר רק ב=15.9% מהמטופלים חל שיפור במחלה. מבין המטופלים לאחר ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית ללא עדות ל-GERD לפני הניתוח, 8.6% פיתחו את המחלה לאחריו. לשם השוואה, לאחר ניתוח מעקף קיבה תועדה הטבה ב-GERD במרבית החולים (62.8%) בתוך שישה חודשים לאחר הניתוח (p<0.001).

מבין המטופלים לאחר ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית, נוכחות GERD לפני הניתוח לוותה בעליה בשיעור הסיבוכים לאחר הניתוח (15.1% לעומת 10.6%), בשיעור האירועים החריגים במערכת העיכול (6.9% לעומת 3.6%) ובצורך בניתוח חוזר (0.6% לעומת 0.3%). נוכחות GERD לא השפיעה על הירידה במשקל במטופלים לאחר ניתוח מעקף קיבה, אך לוותה בירידה קטנה יותר במשקל הגוף באלו לאחר ניתוח שרוול קיבה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית לא השפיע על תסמיני מחלת החזר קיבה-וושט בחולים עם GERD ידוע, והוביל להופעת תסמיני המחלה בחלק מהמטופלים ללא תסמינים טרם הניתוח. יתרה מזאת, הופעת GERD טרם הניתוח לוותה בתוצאות פחות טובות וירידה קטנה יותר במשקל הגוף עם ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית.

JAMA Surg. Published online February 05, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה