שימוש ב-SSRI במהלך הטרימסטר הראשון להריון נמצא קשור למומים מולדים (מתוך Obstet Gynecol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש מפינלנד אשר יפורסם בגיליון יולי של כתב העת Obstetrics and Gynecology עולה כי שימוש בתרופות ממשפחת SSRI במהלך הטרימסטר הראשון להריון קשור במומים מולדים בעובר, במיוחד מומי לב.

במחקר רטרוספקטיבי זה השתמשו החוקרים ברישום לאומי של לידות, מומים מולדים והפסקות הריון בשל מומים בעובר בין השנים 1996-2006, וקישרו נתונים אלה לנתוני צריכת תרופות על ידי האם במהלך ההריון. החוקרים מצאו סך של כ-7,000 עוברים אשר נחשפו לתרופות מקבוצת selective serotonin reuptake inhibitors (SSRI) במהלך הטרימסטר הראשון.

החוקרים מצאו כי באופן כללי מומים מולדים לא היו נפוצים יותר בעוברים אשר נחשפו ל-SSRI במהלך הטרימסטר הראשון בהשוואה לעוברים שלא נחשפו ל-SSRI (יחס סיכויים מתוקנן של 1.08, CI 95% 0.96-1.22). החוקרים מצאו כי Fluoxetine (פרוזק) קשור בסיכון מוגבר למומים מסוג isolated ventricular septal defects (יחס סיכויים מתוקנן של 2.03, CI 95% 1.28-3.21), ואילו Paroxetine (פאקסט) נמצא קשור בסיכון מוגבר למומים מסוג right ventricular outflow tract defects (יחס סיכויים מתוקנן של 4.68, CI 95% 1.48-14.74). שימוש ב-Citalopram (רסיטל) נמצא קשור בסיכון מוגבר למומים מסוג neural tube defects (יחס סיכויים מתוקנן של 2.46, CI 95% 1.20-5.07). בנוסף, מצאו החוקרים כי הפרעות מסוג fetal alcohol spectrum disorders היו נפוצות פי 10 בתינוקות שנולדות לאמהות אשר טופלו ב-SSRI בטרימסטר הראשון בהשוואה לתינוקות לאמהות אשר לא נטלו SSRI .

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול ב-Fluoxetine במהלך הטרימסטר הראשון להריון נמצא קשור בסיכון מוגבר ל-isolated ventricular septal defects בעובר, ואילו Paroxetine נמצא קשור בסיכון מוגבר ל-right ventricular outflow tract defects . הסיכון האבסולוטי למומים אלה הינו נמוך, אך נתונים אלה יכולים להנחות רופאים לבחירה של טיפול חלופי במהלך ההריון. כמו כן, יש לשים לב במיוחד לצריכת אלכוהול במהלך ההריון תחת טיפול ב-SSRI .

Obstet Gynecol. 2011;118:111-120

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה