בדיקת פונדוס באמצעות סמארטפון יעילה לאבחון רטינופתיה של פגות (JAMA Ophthalmology) – והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

eye עין

מחקר שנערך לאחרונה ופורסם ב-JAMA Ophthalmology הראה כי שימוש ב-2 מערכות שונות של הדמיית פונדוס המבוססת על סמארטפון (SBFI – smartphone-based fundus imaging) היה יעיל כבדיקת סקר לרטינופתיה של פגות

מחקר שנערך לאחרונה ופורסם ב-JAMA Ophthalmology הראה כי שימוש ב-2 מערכות שונות של הדמיית פונדוס המבוססת על סמארטפון (SBFI – smartphone-based fundus imaging) היה יעיל מאוד כבדיקת סקר לרטינופתיה של פגות (ROP – Retinopathy of Prematurity).

התוצאות מראות כי מערכות SBFI בשילוב בינה מלאכותית עשויות להוות שיטה חסכונית שתוביל להקלה בעומס סביב הבדיקות ל-ROP. כיום, הבדיקות לאבחון ROP מבוססות על הדמיה דיגיטלית יקרה – WDFI (Widefield Digital Fundus Imaging), ולכן הן פחות נגישות במדינות בעלות הכנסה נמוכה עד בינונית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את היעילות של מערכות SBFI בהשוואה ל-WDFI עם וללא שילוב בינה מלאכותית, במסגרת אבחון ROP.

המחקר נערך בהודו מינואר 2021 עד אפריל 2022 וכלל 156 פגים (312 עיניים, גיל הריון ממוצע 33.0 שבועות, 48% ממין נקבה) שעמדו בקריטריונים רגילים לביצוע בדיקת סקר ל-ROP. כלל המשתתפים הוערכו באמצעות WDFI ובאמצעות אחת מ-2 מערכות SBFI – Make-In-India (MII) Retcam או Keeler Monocular Indirect Ophthalmoscope (MIO). במסגרת המחקר נבחנו הרגישות והסגוליות של זיהוי RW(Referral Warranted)-ROP, ו-TR(Treatment Requiring)-ROP.

תוצאות המחקר הראו כי לא נצפה הבדל מובהק סטטיסטי ברגישות ובסגוליות בין 2 מערכות ה-SBFI. שימוש ב-SBFI בזיהוי TR-ROP הביא לרגישות של 100% וסגוליות של 83.49%. השטח מתחת לעקומת ROC (AUC) היה 0.95 (95% CI, 0.91-0.99) ו-0.96 (95% CI, 0.93-0.99) עבור RW-ROP ו-TR-ROP, בהתאמה. עבור השילוב עם בינה מלאכותית, זיהוי TR-ROP הביא לרגישות של 100% וסגוליות של 58.6%, וזיהוי RW-ROP הביא לרגישות של 80.0% וסגוליות של 59.3%.

למאמר ב-JAMA Ophthalmology

הערות עורך:

מחקר זה מדגים שוב את החשיבות של שילוב האינטליגנציה המלאכותית (AI) ברפואה. באמצעות מכשור יחסית לא יקר, ניתן לסרוק את עיניהם של פגים רבים עם רגישות וסגוליות טובים. ניתן יהיה להשתמש בטכנולוגיה זו על מנת לבדוק ולתעד את בדיקות העיניים בפגים בצורה טובה יותר מן הקיים היום.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה