פעילות גופנית עשויה לשפר תפקוד מיני בגברים עם סרטן ערמונית (מתוך כנס ה-ASCO Breakthrough)

פעילות גופנית אירובית ואימוני תנגודת תחת השגחה עשויים להביא לשיפור בתפקוד המיני גברים עם סרטן ערמונית, כך עולה מתוצאות מחקר שפורסמו במהלך כנס ה-ASCO Breakthrough. אימונים גופניים שלושה ימים בשבוע לוו בתועלת רבה יותר מטיפול סטנדרטי בגברים עם הממאירות והפרעה בתפקודי זקפה, כמו גם שביעות רצון גבוהה יותר ממגע מיני.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כמחצית מהגברים עם סרטן ערמונית מדווחים על העדר מענה לבעיות הנוגעות לתפקוד המיני. הם השלימו מחקר אקראי שכלל שלוש זרועות להערכת ההשפעות של אימונים אירוביים ואימוני תנגודת תחת השגחה, עם או ללא טיפול פסיכו-סוציאלי, על הבריאות המינית בגברים עם סרטן ערמונית.

המחקר הרב-מרכזי נערך בין 2014 ועד 2018 וכלל 112 גברים עם סרטן ערמונית שהשלימו את הטיפול או עברו טיפול ודיווחו על חשש בנוגע להפרעה בתפקוד המיני. החוקרים חילקו באקראי את הגברים לאחת משלוש קבוצות: שישה חודשי אימוני תנגודת ואימונים אירוביים תחת השגחה (39 חולים), תכנית אימונים זהה בשילוב עם טיפול פסיכו-סוציאלי (36 חולים) או טיפול סטנדרטי (37 חולים).

מדד IIEF (או International Index of Erectile Function) שימש כתוצא העיקרי. תוצאים משניים כללו את הרכב הגוף, תפקוד גופני וכוח שרירים.

מהנתונים עולה כי התפקוד המיני השתפר ב-5.1 נקודות עם אימון גופני ובנקודה אחת עם טיפול סטנדרטי (p=0.01). שביעות רצון ממגע מיני עלתה ב-2.2 נקודות עם אימון גופני וב-0.2 נקודות עם טיפול סטנדרטי (p=0.026).

הוספת טיפול פסיכו-סוציאלי לפעילות גופנית תחת השגחה לא הובילה לשיפור נוסף.

בהשוואה לטיפול סטנדרטי, פעילות גופנית מנעה עליה במסת שומן (p=0.028) והובילה לשיפור בתפקוד הגופני. החוקרים מדווחים עוד על שיפור בכוח שרירים בפלג גוף עליון ותחתון בקרב גברים בזרוע פעילות גופנית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בגברים עם סרטן ערמונית תתכן תועלת מיידית להתערבות פעילות גופנית תחת השגחה לשיפור הבריאות המינית וכי יש לשקול שילוב פעילות גופנית כחלק אינטגרלי בטיפול בסרטן ערמונית. עם זאת, החוקרים מדגישים את הצורך במחקרים נוספים לאישור ההשפעות ארוכות הטווח של פעילות גופנית על הבריאות המינית של חולים אלו.

מתוך כנס ה-ASCO Breakthrough

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה