פעילות גופנית במהלך טיפול כנגד סרטן שד עשויה לשפר את איכות החיים של הנשים (Oncologist)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Oncologist עולה כי ניתן לגייס נשים תחת טיפול פעיל כנגד סרטן שד להתערבות הממוקדת בפעילות גופנית וכי תכנית כזו עשויה לשפר את איכות החיים והבריאות הנפשית של החולות. עם זאת, ממצאי המחקר מעידים עוד כי נשים רבות לא הצליחו להתמיד בתכנית לאורך זמן.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את האפשרות לגייס נשים עם סרטן שד גרורתי לתכנית המתמקדת בפעילות גופנית הממוקדת בהליכות ואת ההשפעה של השתתפות בתכנית זו על איכות החיים והתפקוד של החולות.

מחקר הפיילוט כלל נשים עם סרטן שד בשלב IV אשר נשאו מדי פעילות (Fitbit) להערכת מספר הצעדים בשבוע לאורך תקופת ההתערבות. המשתתפות התבקשו ללכת 150 דקות שבוע בקצב נוח ובטוח. בתחילת המחקר ולאורך המעקב נאספו נתונים להערכת תוצאים לפי דיווח המטופלות.

החוקרים הצליחו לעמוד ביעד הגיוס למחקר של 60 נשים, כאשר 52 נשים (גיל ממוצע של 55 שנים23% היו לפני מנופאוזה) השלימו את כל הבדיקות בתחילת המחקר. מבין אלו, 40 נשים (77%) המשיכו בתכנית ההתערבות לאחר שלושה חודשים ו-29 נשים (56%) הקפידו על הפעילות הגופנית לאחר שישה חודשים.

המנבא המשמעותי ביותר להקפדה על פעילות גופנית לאחר שלושה חודשים היה הרגלי ההליכה של הנשים בתחילת המחקר (p=0.02).

בקרב 24 נשים עם נתוני Fitbit זמינים להערכה לאחר שלושה חודשים, ממוצע הצעדים השבועי עלה מ-19,175 ל-31,306 צעדים. החוקרים זיהו קורלציה בין מספר צעדים גבוה יותר ובין שיפור גדול יותר בתחושת הרווחה הכללית לפי מדד FACT-G (P=0.01), תחושת הרווחה הגופנית (p=0.03) וכן במצב הנפשי לפי מדד PROMIS Mental Health (p=0.01).

החוקרים מסכמים וכותבים כי להתערבות להגברת פעילות גופנית בנשים עם סרטן שד גרורתי תחת טיפול פעיל עשויות להיות השפעות חיוביות על הדרגה התפקודית ואיכות החיים.

 

Oncologist, Nov 18, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה