האם לטיפול הורמונאלי חליפי השפעה על הסיכון למלנומה וקרצינומה קרטינוציטית? (Maturitas)

טיפול הורמונאלי חליפי לנשים לאחר-מנופאוזה מלווה בסיכון מוגבר למלנומה וקרצינומה קרטינוציטית, כך עולה מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת Maturitas. עוד עולה מהממצאים כי הסיכון היה גבוה יותר בקרב נשים שטופלו בהווה בטיפול הורמונאלי חליפי ובאלו שטופלו לאורך למעלה מחמש שנים.

החוקרים כותבים כי קיימת מחלוקת באשר להשפעה של טיפול הורמונאלי חליפי על הסיכון לסרטן העור והם ביקשו להשלים סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להערכת העדויות אודות הקשר בין טיפול הורמונאלי חליפי ובין הסיכון להתפתחות קרצינומה קרטינוציטית ומלנומה.

חיפוש נרחב במאגרי PubMed, Scopus ו-Cochrane הוביל לזיהוי 27 מחקרים שפורסמו עד סוף חודש אוקטובר בשנת 2021. גידולים עוריים סווגו למלנומה או קרצינומה קרטינוציטית.

הסקירה כללה 27 מחקרים להערכה איכותית ו-23 מחקרים להערכה כמותית, עם כ-2.6 מיליון נשים לאחר מנופאוזה, מהן 25,126 עם סרטן עור ו-20,150 עם מלנומה.

מהנתונים עולה כי טיפול הורמונאלי חליפי לווה בסיכון מוגבר למלנומה (יחס סיכון של 1.1, רווח בר-סמך 95% של 1.05-1.19).

באשר לסוג הטיפול ההורמונאלי החליפי, הן טיפול באסטרוגן בלבד (יחס סיכון של 1.22, רווח בר-סמך 95% של 1.16-1.29) ואסטרוגן בשילוב עם פרוגסטרון (יחס סיכון של 1.11, רווח בר-סמך 95% של 1.05-1.18) לוו בסיכון מוגבר משמעותית לממאירויות אלו.

באשר לתת-סוג מלנומה, החוקרים מדווחים כי ממאירות SSM (או Superficial Spreading Melanoma) ו-LMM (או Lentigo Maligna Melanoma) היו תתי הסוגים ההיסטולוגיים היחידים שנקשרו עם טיפול הורמונאלי חליפי.

טיפול הורמונאלי חליפי נקשר עוד עם סיכון מוגבר לאבחנה של קרצינומה קרטינוציטית (יחס סיכון של 1.17, רווח בר-סמך 95% של 1.04-1.31), באופן ספציפי, Basal Cell Carcinoma (יחס סיכון של 1.22, רווח בר-סמך 95% של 1.12-1.32).

טיפול הורמונאלי חליפי לפרק זמן ממושך יותר (מעל 5 שנים), טיפול הורמונאלי חליפי בהווה וטיפול באסטרוגן בלבד לוו בסיכון מוגבר לאבחנה של קרצינומה קרטינוציטית, בהשוואה לאי קבלת טיפול הורמונאלי חליפי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול הורמונאלי חליפי מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של קרצינומה קרטינוציטית ומלנומה בנשים לאחר מנופאוזה, בפרט בזמן הטיפול ולאחר למעלה מחמש שנות טיפול.

 

Maturitas, Nov 4, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה