מתי יש להתחיל טיפול אנטיקואגולטיבי בחולים עם AF לאחר שבץ? (WSC 2022)

שבץ
מחקר חדש מראה כי לחולים עם שבץ איסכמי חריף עם פרפור פרוזדורים (AF), התחלה מוקדמת של נוגדי קרישה הייתה קשורה לפחות אוטמים, ולא היה הבדל בשיעור הדימום

מחקר ATTUNE שהוצג בקונגרס השבץ העולמי 2022 מראה כי לחולים עם שבץ איסכמי חריף עם פרפור פרוזדורים (AF), התחלה מוקדמת של נוגדי קרישה, תוך 4 ימים מהשבץ, הייתה קשורה לפחות אוטמים שהתגלו בהדמיה לאחר חודש, ולא היה הבדל בשיעור הדימום, בהשוואה להתחלה מאוחרת יותר של נוגד קרישה.

המחקר התצפיתי גייס חולים בין השנים 2016 ל-2019 ב-11 מרכזי שבץ באוסטרליה. כל החולים עברו MRI מוחי בתחילת המחקר וחודש לאחר תחילתו. המחקר כלל 208 חולים שעבורם הוחל טיפול מוקדם (בתוך 4 ימים מהשבץ) או מאוחר (4 ימים או יותר לאחר השבץ) בנוגד קרישה. ההחלטה מתי להתחיל את הטיפול הושארה בידי הרופאים. לא היו הבדלים מובהקים במשתני הבסיס בקבוצות הטיפול המוקדם בנוגד קרישה לעומת הטיפול המאוחר למעט נפח האוטם הראשוני. ציון NIHSS היה 4 בקבוצה המוקדמת ו-6 בקבוצה המאוחרת, ונפח האוטם היה גבוה יותר בקבוצה המאוחרת (19 מ”ל לעומת 7 מ”ל). לשלושה חולים היו תסמינים חדשים – לאחד היה שבץ מוחי חדש; לאחד היה התקף איסכמי חולף (TIA); לאחד היה דימום, וכל שאר החולים היו ללא תסמינים.

תוצאות ההדמיה הראו כי היה סיכון מופחת לאוטם נוסף ב-MRI לאחר חודש בקבוצת נוגדי הקרישה המוקדמים. בסך הכל ל-27 חולים (13%) היו אוטמים חדשים ב-MRI מעקב. אלו כללו 9 מתוך 107 חולים (8%) בקבוצה המוקדמת ו-18 מתוך 101 חולים (17%) בקבוצה המאוחרת, הבדל שהיה מובהק סטטיסטית (P = 0.04). לעומת זאת, בסך הכל ל-55 מטופלים (26%) היו שטפי דם חדשים ב-MRI מעקב – 23 (22%) בקבוצה המוקדמת ו-32 (32%) בקבוצה המאוחרת, הבדל לא מובהק. בנוסף, לאחר התאמה לנפח האוטם הראשוני, עיתוי התחלת נוגדי הקרישה נותר מנבא באופן עצמאי של אוטמים חדשים לאחר חודש (aRR, 2.41; P = 0.045). יחד עם זאת, לא הייתה הלימה בין תזמון הטיפול ונפח האוטם בחיזוי אוטמים חדשים.

לכתבה ב-Medscape

לאתר WSC 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה