משרד הבריאות מעדכן את נוהל אבחון מוקדם של אישה בגיל הפוריות לבדיקת נשאות HIV

אישה נשאית HIV עלולה להעביר את הנגיף לעובר במהלך ההיריון, לכן זיהוי מוקדם של תחלואה וטיפול באם, יפחית את הסיכון להדבקת העובר.

בהתאם להמלצות בינלאומיות ולפי החוזר המעודכן של ראש שירותי בריאות הציבור, ממליץ משרד הבריאות לכל אישה הרה בגיל הפוריות לבצע בדיקה זו.

עד היום הבדיקה הוצעה לנשים הרות באוכלוסיית סיכון ל-HIV, וכעת עדכון הנוהל מגדיר את בדיקת HIV כאחת הבדיקות השגרתיות לביצוע במהלך ההיריון לכלל הנשים ההרות. בנוסף, לפי העדכון, נשים הרות חסרות מעמד או חסרות ביטוח רפואי יוכלו להיבדק ומימון בדיקת HIV יחול על משרד הבריאות, בהתאם לחוזר מנכ”ל שיצא בנושא.

משרד הבריאות ממליץ לכל אישה הרה לבצע בדיקה זו מוקדם ככל הניתן במהלך ההיריון. דבר זה יכול גם לאפשר לגלות נשאות HIV אצל האם ובכך להתחיל טיפול מוקדם כמה שניתן.

שירה סולומון
דוברת משרד הבריאות

בהמשך להודעת משרד הבריאות אודות ההחלטה על נוהל אבחון מוקדם של אישה בגיל פוריות לבדיקת נשאות ל-HIV מצורפת תגובתו של ד”ר דני אלבירט, מנהל מכון האיידס “נווה אור” במרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית: “עד היום הבדיקה לאבחון נשאות HIV לא היתה בדיקה שבשגרה. בעוד שכל אישה בגיל הפוריות נשלחת לבדיקת סיפיליס (עגבת) לדוגמא, HIV לא נחשבה לבדיקה שגרתית, אלא כזו המיועדת לנשים בסיכון בלבד. במקרה הטוב היא הומלצה למטופלות בגיל הפוריות ולפני הריון על ידי רופאי נשים בעלי מודעות גבוהה, ובמקרה הרע הומלצה רק לנשים שנמצאות בקבוצות הסיכון. המצב הזה גרם לכך שהייתה סטיגמה על הבדיקה – שהיא מומלצת לנשים בסיכון בלבד. כתוצאה מכך, נשים נרתעו מביצוע הבדיקה. המציאות כיום היא כזו שאם אנחנו מאבחנים את האישה כנשאית בזמן ההיריון, יש אפשרות למנוע את ההדבקה של התינוק במאה אחוז! יחד עם זאת, בגלל הסטיגמה, בישראל 2022 עדיין נולדים תינוקות נשאי HIV לאימהות שלא ידעו שהן נשאיות בכלל. כולי תקווה שבעקבות ההחלטה ההיסטורית הזו, המצב הזה ישתנה, ונוכל לצמצם את היקף התינוקות הנשאים הנולדים עד לכדי אפס.”

בהמשך להחלטה ההיסטורית של משרד הבריאות, בדבר נוהל אבחון מוקדם של אישה בגיל פוריות לבדיקת נשאות Hiv וההמלצה לכל אישה הרה לבצע בדיקת נשאות, מצ”ב תגובת הוועדה למלחמה באיידס:

במשך יותר מעשור אנחנו בוועד למלחמה באיידס, בשיתוף החברה הישראלית לרפואת איידס בהסתדרות הרפואית, מפצירים במשרד הבריאות לעדכן את נוהל ביצוע בדיקות הסקר ל-HIV בנשים הרות.

בשנה האחרונה, פניותינו נפלו על אוזניים קשובות של שר הבריאות, ניצן הורוביץ, צוות לשכתו ומטה שרותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שבעבודה רגישה, חכמה ושיתופית, עדכנו את הנוהל כך שמעכשיו בדיקת HIV תהיה חלק מהבדיקות השגרתיות המוצעות לכל אישה הרה ובכל היריון.

בשונה מרוב המדינות המפותחות בעולם, הנוהל שהיה קיים בישראל עד היום התייחס לביצוע בדיקת HIV בנשים המשתייכות לקבוצות סיכון להדבקה בלבד. כתוצאה מכך, למרות שבדיקת HIV פשוטה יכולה למנוע לחלוטין הדבקה מאם ליילוד, בישראל עדיין נולדים תינוקות שנדבקים מאימותיהם.

ע”פ הדו”ח האחרון של המרכז הארצי לאבחון HIV, בשנת 2021 בלבד אובחנו בישראל שישה מקרים של הדבקה מאם ליילוד. שישה תינוקות שיאלצו לחיות חיים שלמים עם נגיף כרוני המלווה בסטיגמה חברתית לא פשוטה וטיפול תרופתי יומי, מה שיכול היה להימנע בקלות על ידי ביצוע בדיקת דם פשוטה במהלך ההיריון.

משמעות החלטת משרד הבריאות על עדכון הנוהל היא לא פחות מהיסטורית ומשנת חיים עבור רבות ורבים כל כך, ואנו משוכנעים כי היא תמנע הדבקות מיותרות ב-HIV.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה