שתי בדיקות של תפקודי ריאות עשויות להספיק לשם אבחנה של אסתמה במרבית החולים (מתוך European Respiratory Journal)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של ירחון European Respiratory Journal עולה כי שני ביקורים בלבד למעבדת תפקודי הריאות, האחד לשם ספירומטריה לפני הרחבת הסימפונות והשני לאחריה, נחוצים לשם ביסוס האבחנה של אסתמה בלמעלה מ-90% מהחולים.

במחקר קודם אשר פורסם בשנת 2008, עשו החוקרים שימוש באלגוריתם אשר הדגים כי ב-30% ממבוגרים עם אבחנה של אסתמה שנעשתה בידי רופא, ההערכה האובייקטיבית הביאה לביטול האבחנה. האלגוריתם כלל בדיקות ספירומטריה חוזרות, מבחן תגר לדרכי האוויר ומתן הדרגתי של תרופות לאסתמה. עם זאת, לדבריהם אותו האלגוריתם הצריך פעמים רבות לא פחות מארבעה ביקורים למעבדת תפקודי הריאות.

במחשבה נוספת על האלגוריתם הקודם, ביקשו החוקרים לבחון שמא כל שלביו אכן היו נחוצים לצורך ביסוס האבחנה ואם ניתן לחסוך לחולים חלק מבדיקות אלו. לפיכך, ניתחו החוקרים מחדש את נתוניהם. במחקר נכללו 540 נבדקים עם אבחנה של אסתמה שנעשתה בידי רופא, ואשר נבחרו באופן אקראי מרחבי קנדה. בסופו של דבר, 499 חולים השלימו את כל דרישות המחקר.

תוך שימוש באלגוריתם השלם, אושרה אבחנתם של 346 מבין 499 חולים (69%). עם זאת, בקרב 329 מהם (95%) בוססה האבחנה תוך שני ביקורים בלבד למעבדה לתפקודי ריאות. המדדים העיקריים היו התוצאות של ספירומטריה לפני ואחרי הרחבת הסימפונות ושל מבחן תגר עם Methacholine.

החוקרים מוסיפים כי רק 49 מבין 499 החולים (95) הצריכו מתן הדרגתי (tapering) של תרופות לאסתמה ומבחני תגר חוזרים לדרכי האוויר על מנת לאשר או לשלול אבחנה של אסתמה.

החוקרים מסכמים כי בלמעלה מ-90% מהנבדקים אשר בהם אובחנה אסתמה על פי הרופאים, וגם באלו מהם אשר נוטלים תרופות כנגדה, ניתן לבסס את האבחנה על ידי שני ביקורים בלבד למעבדת תפקודי הריאות.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה