הקשר בין חשיפה לעישון ובין טרשת עורקים במתבגרים (מתוך Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-2 במרץ 2010 ב- Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes, עולה כי נמצא קשר בין חשיפה תדירה לעישון סיגריות במתבגרים ובין שינויים ווסקולאריים המתאימים לטרשת עורקים מוקדמת ורמות Apolipoprotein B (apoB) גבוהות יותר.

החוקרים כותבים כי עבודות קודמות מצאו קשר בין עישון פסיבי ובין עליה בעובי שכבת האינטימה-מדיה (intima-media thickness, IMT) בעורק הקרוטיד במבוגרים. עם זאת, עד כה לא נערכו מחקרים לבדיקת ההשפעה של חשיפה לעישון סיגריות על ה-IMT בילדים או מתבגרים בריאים. הם מוסיפים כי חשיפה לעישון סיגריות סביבתי עלולה לגרום לשינוי בפרופיל השומנים בדם במבוגרים, אך אין נתונים בספרות על השפעת החשיפה לעישון על רמות הליפופרוטאינים בילדים.

המחקר כלל 494 ילדים בריאים בני 13 שנים, שגויסו כתינוקות ל- Finland’s Special Turku Coronary Risk Factor Intervention Project (STRIP). הפרויקט החל בשנת 1990 במטרה לצמצם את הסיכון של הילדים למחלת לב, באמצעות שליטה בחשיפה לגורמי סיכון סביבתיים.

הילדים עברו הערכה של ה-IMT המקסימאלי של עורק הקרוטיד ושל אבי העורקים באמצעות בדיקת אולטראסאונד, בנוסף לבדיקת ההרחבה תלוית הזרימה בעורק הברכיאלי. כמו כן נמדדו רמות השומנים, ליפופרוטאין, apoA-I ו-apoB. החוקרים העריכו את החשיפה ארוכת הטווח לעישון פסיבי באמצעות מדידת רמות ה-Cotinine בדם, שהינו תוצר של ניקוטין המשמש להערכת החשיפה לעישון במהלך מספר הימים האחרונים. החוקרים מדווחים כי רוב המשתתפים עברו 6 בדיקות דם שנתיות לרמות Cotinine, ולכן חושב ממוצע של רמות שנמדדו, והילדים חולקו ל-3 קבוצות על סמך רמת החשיפה לעישון: חשיפה גבוהה (163 משתתפים), חשיפה בינונית (171 משתתפים) וחשיפה נמוכה (160 משתתפים).

מתוצאות המחקר עולה כי נמצא קשר בין חשיפה גבוהה לעישון סיגריות ובין ערכי IMT מקסימאליים גבוהים יותר בעורק הקרוטיד ובאבי העורקים. כמו כן, נמצא קשר בין חשיפה לעישון ובין ירידה בהרחבה תלוית הזרימה בעורק הברכיאלי, המלמדת על תפקוד אנדותליאלי. החוקרים מוסיפים כי ככל שעלו רמות ה-Cotinine בדם המשתתפים, כך עלה יחס ה-apoB/apoA-I שנמדד. התוצאות מוצגות בטבלה הבאה:


































המדד


חשיפה נמוכה לעישון


חשיפה בינונית לעישון


חשיפה גבוהה לעישון


IMT בעורק הקרוטיד (מ”מ)


0.502


0.525


0.535


IMT באבי העורקים (מ”מ)


0.527


0.563


0.567


הרחבה תלוית זרימה (%)


10.43


9.78


8.82


apoB (גרם/ל’)


0.73


0.77


0.79


יחס apoB/apoA-I


0.56


0.58


0.60


לאור תוצאות המחקר מציינים החוקרים כי גם חשיפה קטנה לעישון סיגריות נקשרה לעליה ב-IMT. הם מסבירים כי עובי דופן העורק הוא סמן לטרשת עורקים מוקדמת, והממצאים תומכים בתפקיד שיש לעישון בהתפתחות טרשת עורקים.

החוקרים מוסיפים כי תוצאות המחקר תואמות לעבודה קודמת שמצאה קשר בין עישון פסיבי ובין הפרעה לתפקוד האנדותל בילדים בני 11 שנים. לפיכך הם משערים כי הפרעה לתפקוד האנדותל עשויה להיות השלב הראשון בהתפתחות טרשת עורקים תת-קלינית, לפני השינוי בעובי דפנות העורקים.

בין ההסברים שמציעים החוקרים להשפעת החשיפה לעישון על עובי כלי הדם, ניתן לציין השפעה טוקסית ישירה של העישון על חדירות ומבנה האנדותל, עליה בקישור הטסיות לאזורי נזק בכלי הדם וגירוי הצמיחה של תאי שריר חלק, ועליה בחמצון השומנים בשילוב עם קליטה מוגברת של LDL ע”י מקרופגים.

כמו כן, הם מסבירים כי ריכוז ה-apoB מספק מדידה ישירה של מספר הליפופרוטאינים האתרוגניים, וכי היחס apoB/apoA-I מעיד על המאזן בין ליפופרוטאינים המעודדים או מדכאים טרשת עורקים. לדבריהם, יחס זה בילדות עשוי לחזות את ערכי ה-IMT בעורק הקרוטיד ואת תפקוד האנדותל במבוגר, ויחס apoB/apoA-I במבוגרים הוא מדד חיזוי חזק לאירועים כליליים.

החוקרים מסכמים כי במחקר נמצא קשר בלתי תלוי בין חשיפה לעישון סיגריות ובין רמות apoB, וכן יחס בלתי תלוי בין חשיפה לעישון ובין ערכי IMT, גם לאחר תקנון לרמות apoB. לפיכך, אמנם חשיפה לעישון עלולה לקדם הופעה של טרשת עורקים באמצעות השפעתה על מטבוליזם apoB, אך הדבר לא מסביר בצורה מלאה את הקשר שנצפה במחקר בין חשיפה לעישון ובין ערכי ה-IMT.

Circ Cardiovasc Qual Outcomes 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה