השפעת טיפול משולב להפחתת שומנים בדם בחולים עם סוכרת מסוג 2 (N Engl J Med)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-New England Journal of Medicine עולה כי שילוב Fenofibrate ו-Simvastatin (סימוביל) לא הביא לירידה בשיעור האירועים הקרדיווסקולאריים הפטאליים, אוטם לבבי לא-פטאלי או שבץ לא-פטאלי, בהשוואה לטיפול ב-Simvastatin בלבד.

החוקרים ביקשו לבחון אם טיפול משולב בסטטינים עם פיבראטים, בהשוואה לטיפול מונותרפי בסטטינים, מפחית את הסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית בחולים עם סוכרת מסוג 2, בעלי סיכון גבוה לתחלואה קרדיווסקולארית.

מדגם המחקר כלל 5518 חולים עם סוכרת מסוג 2, שהחלו בטיפול בתווית-פתוחה ב-Simvastatin. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול ב-Fenofibrate או פלסבו. היעד העיקרי של המחקר היה הישנות ראשונה של אוטם לבבי לא-פטאלי, שבץ לא-פטאלי, או תמותה מסיבות קרדיווסקולאריות. המעקב הממוצע עמד על 4.7 שנים.

השיעור השנתי של היעד העיקרי עמד על 2.2% בקבוצת המטופלים ב-Fenofibrate ו-2.4% בקבוצת הפלסבו (HR = 0.92,  95% CI = 0.79-1.08,  p=0.32). כמו כן לא זוהו הבדלים מובהקים בין שתי קבוצות המחקר בנוגע ליעדים המשניים. שיעורי התמותה השנתיים עמדו על 1.5% ו-1.6%, בהתאמה (HR = 0.91,  95% CI = 0.75-1.10,  p=0.33). מניתוח הממצאים לפי תתי-קבוצות עולה הטרוגניות בהשפעת הטיפול לפי מין, עם תועלת בקרב גברים ונזק אפשרי בנשים (p=0.01), ואינטראקציה אפשרית בהתאם לתת-קבוצות לפי שומנים, עם תועלת אפשרית בחולים עם ערכי טריגליצרידים גבוהים יותר ורמת HDL נמוכה (p=0.057).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר לא הדגימו עדיפות לשילוב Fenofibrate ו-Simvastatin, בהשוואה ל-Simvastatin בלבד, מבחינת שיעור האירועים הקרדיווסקולאריים הפטאליים, אוטם לבבי או שבץ לא-פטאלי. תוצאות אלו אינן תומכות בשימוש השגרתי בטיפול משולב ב-Fenofibrate ו-Simvastatin להפחתת הסיכון הקרדיווסקולארי במרבית החולים בסיכון גבוה עם סוכרת מסוג 2.

N Engl J Med. 2010 Apr 29;362(17):1563-74

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה