בדיקת MRI מסייעת באבחנה מוקדמת של Ankylosing Spondylitis (מתוך Arthritis Rheum)

במאמר חדש שפורסם במהדורת 23 במאי של Arthritis & Rheumatism מדווחים חוקרים כי בדיקת MRI (Magnetic Resonance Imaging) עשויה לסייע בהבחנה בין Spondyloarthritis ובין כאב גב לא-ספציפי.

באביב 2009, MRI התקבל ע”י איגוד ASAS כמקביל לבדיקת רנטגן לאבחנה. החיסרון העיקרי של בדיקות רנטגן היא הצורך ב-10 שנים בטרם ניתן לזהות נגעים דפיניטיביים. ניתן לקבוע אבחנה על-בסיס בדיקת MRI בתוך 3-4 חודשים מהופעת התסמינים.

מדגם המחקר כלל 187 חולים, על-בסיס הגדרות מתוקנות של דלקת פעילה ונגעים מבניים בבדיקת MRI, שנקבעו ע”י Canada-Denmark MRI Working Group. החוקרים התמקדו בארבעה סוגי נגעים: בצקת במח עצמם ברצף STIR (Short Tau Inversion Recovery) וארוזיות במפרקים, הסננת שומן למח העצם ואנקילוזיס ברצף T1.

75 חולים (גיל ממוצע של 31 שנים) אובחנו עם Ankylosing Spondylitis, 27 נוספים (גיל ממוצע של 29 שנים) אובחנו עם כאב גב דלקתי טרום-רדיוגרפי, 26 חולים (גיל ממוצע של 34 שנים) אובחנו עם כאב גב לא-ספציפי, ו-59 נבדקים בריאים (גיל ממוצע של 31 שנים) התנדבו לשמש כביקורות.

החוקרים פיתחו תחילה רצף הדמיות ששימשו להשוואה ושיפרו את שיעורי ההתאמה בקרב חמישה רופאים שבחנו את ההדמיות. להערכת ההדמיות, הם עקבו אחר ההנחיות שנקבעו ע”י Spondyloarthritis Research Consortium of Canada.

החוקרים כותבים כי הדיוק האבחנתי של בדיקת MRI להערכת Spondyloarthritis גבוהה בהרבה מכפי שדווח בספרות הרפואית.

על-בסיס ההגדרות הסטנדרטיות שלהם לבדיקת MRI חיובית, החוקרים מדווחים על רגישות של 90% וסגוליות של 97% לאבחון Ankylosing Spondyloarthritis, עם רגישות של 51% וסגוליות של 97% לזיהוי כאב גב דלקתי.

כל 4 הנגעים בצקת במח העצם, ארוזיה של המפרק, שומן במח העצם ואנקילוזיס סיפקו מידע משלים, אך בצקת של מחקר העצם וארוזיות של המפרקים היו החשובים ביותר. אנקילוזיס אינה חשובה מאחר שהמטרה היא לאבחן Spondyloarthritis בטרם המחלה התקדמה לשלב זה. הסננת שומן למח העצם הינה הסימן הכי פחות ספציפי.

החוקרים ממליצים על בדיקת MRI לאישור אבחנת Spondyloarthritis בנוכחות חשד קליני, תוך ביצוע רצף T1 ו-STIR. ללא חשד קליני מספק, בדיקת MRI עשויה להטעות בשל התדירות הגבוהה יחסית של ממצאים לא-ספציפיים במתנדבים בריאים וחולים עם כאב גב מכאני. מצד שני, החוקרים אינם תומכים בביצוע בדיקות MRI סדרתיות.

לסיכום, מתוצאות המחקר עולה כי בדיקת MRI הרבה יותר אבחנתית בחולים עם Spondyloarthritis, מכפי שדווח בעבר.

Arthritis Rheum 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה