מחידושי שבוע ביומד ישראל 2010: פתרון לטיפול בהפרעות נפשיות המבוסס על השלמת חסרים במערכת החיסונית של המטופל

חברת ידע, הזרוע המסחרית של מכון ויצמן למדע, תציג במסגרת שבוע ביומד ישראל 2010, שייערך ב-14-16 ביוני בתל אביב, פתרון חדשני לטיפול בהפרעות נפשיות המבוסס על השלמת חסרים במערכת החיסונית של המטופל.

“הפרעות נפשיות כמו סכיזופרניה, דיכאון ועוד, הן בין המחלות השכיחות ביותר בבני-אדם”, אומרת המדענית האחראית בפרויקט, פרופ’ מיכל שוורץ, פרופסור לנוירואימולונוגיה. “כ-16% מאוכלוסיית ארה”ב מעל גיל 18 סובלת ממחלות אלו מדי שנה, ואם לוקחים בחשבון גם הפרעות נפשיות קלות יותר (כמו התנהגות כפייתית), מטפס אחוז זה לכרבע מהאוכלוסייה”. עד כה, אין בנמצא טיפול המרפא מחלות אלה, אומרת פרופ’ שוורץ. “החולים מקבלים טיפול פסיכולוגי ותרופות שאינן מרפאות את המחלה, אך מחלישות את הסממנים, גורמות לעתים לתופעות לוואי וזמן השימוש בהן מוגבל. לכן, החולים שמצפים לטיפולים טובים יותר או לשיטת ריפוי למחלות אלה הוא עצום.”

התובנות הנוכחיות שפותחו במכון ויצמן, מתבססות על תגליות בנוגע ליחסי הגומלין בין מערכת החיסון בגוף למחלות מנטליות במערכת העצבים המרכזית. הגישה הטיפולית המוצעת מבוססת על האבחנה לפיה תאים מהמערכת החיסונית ממלאים תפקיד מרכזי “בגמישות”  המוח הבוגר וכי פגם במערכת החיסונית, או תפקוד לקוי שלה, עלולים לפגום בגמישות של המוח. הבנת החסרים שנגרמים על ידי תפקוד לא תקין של מערכת החיסון במחלות אלה הוביל לגילוי של פפטידים ספציפיים הקשורים למערכת החיסון ומאפשרים טיפול ישיר באותם גורמים. הפפטידים עשויים לעבוד הן כחיסון – חלבון קצר משפעל תאים מסוימים של מערכת החיסון (תאי T), וכך מגביר את יכולתו של הגוף להתמודד עם מצבים קוגניטיביים והן ישירות בטיפול בחסרים שנגרמים על ידי פעילות חיסונית לא תקינה, בה יש ירידה בביטוי של חלבון מסוים במוח. הזרקה של אותו חלבון שמשמש לטיפול באנשים שסובלים מבעיות הורמונאליות מסוימות משפר תסמינים של סכיזופרניה ודיכאון.

בין היישומים הצפויים לפיתוח החדש: טיפול בהפרעות נפשיות חמורות וכרוניות דוגמת סכיזופרניה, דיכאון, תסמונת דחק פוסט טראומטי (PTSD) והפרעות קשב.

הטכנולוגיה נמצאת כיום בשלב חיפוש אחר יזם, או חברת תרופות שיהיו מעוניינים להשקיע בה ולפתחה.

ידע, מכון וייצמן למדע

ידע היא הזרוע המסחרית של מכון ויצמן למדע. ידע אחראית על מסחור ההמצאות ותוצאות המחקרים המדעים של מדעני המכון לחברות שיפתחו מוצרים לתועלת הציבור הרחב. בשנים 2007-2008 הגישה ידע למעלה מ-100 בקשות פטנטים חדשות וחתמה על יותר מ-50 הסכמי רישיון ואופציה עם חברות מסחריות. המצאות של מדעני מכון ויצמן כלולות במוצרים רבים בשוק, כולל התרופות קופקסון (טבע), רביף (מרק-סרונו) וארביטוקס (אימקלון ומרק סרונו).

ILSI– ביומד ישראל 2010

שבוע “ILSI– ביומד ישראל 2010″ הוא האירוע המרכזי השנתי של תעשיית מדעי החיים בישראל. השבוע כולל כנס מקצועי בינלאומי בהשתתפות מיטב המומחים (מנכ”לים ובכירי חברות מתחום הביו-פארמה והמיכשור הרפואי, מדענים וחוקרים, יזמים, חוקרים, מעצבי דעת קהל בתחום, מנהלי קרנות הון סיכון ומשקיעים פרטיים) מהארץ ומהעולם, ותערוכה, המציגה את החידושים החמים ביותר. “ILSI– ביומד ישראל 2010″,  שזכה להכרה בינלאומית ונחשב לכנס השני בגודלו בעולם – אחרי ארה”ב, ייערך בין ה-14 ל-16 ביוני בדיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב.

לאתר האירוע   

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה