תפיסות של טיפול רפואי בעיני רופאים ובעיני מטופלים (מתוך ה- Archives of Internal Medicine)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות סקר שפורסם בירחון Archives of Internal Medicine, עולה כי תפיסותיהם של מטופלים ומטפלים באשר לטיפול וידע רפואי שונות בצורה ניכרת.

מדובר במחקר הראשון אשר משווה בין דעותיהם של רופאים ומטופלים באשר למספר מאפיינים בטיפול הניתן לחולים מאושפזים במחלקה פנימית בבית חולים אוניברסיטאי.

על מנת להשוות את התפיסות של שני הצדדים באשר לטיפול בחולים מאושפזים, ערכו החוקרים שני סקרים.  89 חולים מאושפזים ו 43 מתמחים ובכירים ברפואה פנימית באותו מוסד רפואי ענו על הסקרים.

75% מן החולים חשבו כי יש להם רופא מטפל עיקרי אחד, אולם רק 18% ידעו לציין מהו שמו של אותו רופא,  לעומת 67% מן הרופאים שהניחו כי החולים ידעו את שמותיהם ((P < .001.  באופן דומה, 77% מן הרופאים האמינו כי החולים ידעו מהי אבחנת מצבם, אולם רק 57% מן החולים ידעו מהי אותה אבחנה ביום שחרורם מן האשפוז ((P < .001.

בנוסף, 58% מן החולים חשבו שהרופאים סיפקו הסברים מובנים, בעוד שרק 21% מן הרופאים הצהירו כי הסבריהם היו מובנים מספיק ((P < .001.

שני שלישים מן החולים המאושפזים דיווחו על קבלת תרופה כלשהי, אולם רק 10% קיבלו הסברים באשר לתופעות לוואי אפשריות כתוצאה מן התרופה.  98% מן הרופאים ציינו כי שוחחו לפחות פעמים בודדות עם החולים באשר לפחדיהם או חרדותיהם, אולם 54% מן החולים דיווחו כי רופאיהם מעולם לא שוחחו עימם על נושאים אלו (P = .001).

לא הודגמו הבדלים כאשר משתנים כמו מין, גיל, גזע או גורם מבטח נלקחו בחשבון בתשובות העונים.  יחד עם זאת, חולים שהשלימו פחות משמונה שנות לימוד חשו כי חששותיהם נדונו בצורה תכופה פחות בהשוואה לאלו עם רמת השכלה גבוהה יותר (P = .02).  תגובות הרופאים נראו עקביות על אף רמת הכשרתם וסוגה.

מגבלות המחקר כללו העדר יכולת הכללה, היות והסקר כלל מטופלים עניים יותר, מבוגרים יותר ובעלי רמת השכלה נמוכה יותר ממרכז רפואי יחיד.  בנוסף, הסקר בו נעשה שימוש יועד לטלפון ולא לשיחה פנים מול פנים בעת השחרור עובדה שהביאה לשיעור תגובה גבוה יותר מן הרגיל.  כמו כן, הסקר לא היה בעל חוזק סטטיסטי מספק בכדי לזהות הבדלים במטרות משניות, על כן מסקנות מניתוחי תת קבוצות עשויות שלא להיות תקפות.

החוקרים מסיקים מממצאיהם כי קיימים הבדלים משמעותיים בין רשמי החולה ורשמי הרופא באשר לידע החולה ולטיפול בו, וממליצים על צעדים שיביאו לשיפור התקשורת בין החולה והמטופל.

Arch Intern Med

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה