טיפולים ביולוגיים מתקדמים עשויים לסייע לשיפור כיבים סוכרתיים בכף הרגל (מתוך Archives of Dermatology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון אוגוסט 2010 של ה- Archives of Dermatology, עולה כי טיפולים ביולוגיים מתקדמים הובילו לשיפור במצב כיבים סוכרתיים בכף הרגל.

זהו מחקר רטרוספקטיבי שכלל 2,517 משתתפים הסובלים מכיבים סוכרתיים נוירופתיים בכף הרגל וקיבלו טיפולים ביולוגיים מתקדמים בשנים 2001-2004. החוקרים מציינים כי המשתתפים קיבלו קודם לכן את הטיפול הסטנדרטי שכלל גם הטרייה, אך בשל כישלון הטיפול הופנו לקבלת הטיפולים החדשים.  הם מפרטים כי 75.2% מהמשתתפים קיבלו טיפול בגורם הגדילה הרקומביננטי Regranex, 17.7% טופלו ב-Apligraf, שהינו טיפול דו-שכבתי בתאים חיים, 5% טופלו ב-Procuren, המבוסס על טסיות, ו-2.1% טופלו ב-Procuren או Regranex ולאחר מכן ב-Apligraf.

החוקרים מדווחים כי הטיפולים ניתנו כ-28 ימים בממוצע לאחר הביקור הראשון במרפאה, וכי חציון זמן ההחלמה היה 100 ימים. מתוצאות המחקר עולה כי במשתתפים שקיבלו טיפול דו-שכבתי בתאים חיים נצפה חציון זמן החלמה של 84 ימים, לעומת 101 ימים במשתתפים שקיבלו גורם גדילה רקומביננטי ו-108 ימים במשתתפים שקיבלו טיפול מבוסס טסיות.

כמו כן, למשתתפים שקיבלו טיפול דו-שכבתי בתאים חיים כטיפול מתקדם הראשון היה סיכוי גבוה ב-31.2% לריפוי, לעומת משתתפים שהטיפול הביולוגי המתקדם הראשון שקיבלו היה גורם גדילה רקומביננטי. בנוסף הטיפול הדו-שכבתי בתאים חיים נקשר לסיכוי גבוה ב-40% לריפוי, לעומת קבלת טיפול מבוסס טסיות כטיפול המתקדם הראשון.

במחקר נמצא קשר בין פצעים גדולים וחמורים יותר, פצעים ממושכים יותר, ומשך זמן ארוך יותר עד לקבלת טיפול ביולוגי מתקדם, ובין החלמה ממושכת יותר, ללא קשר לסוג הטיפול שניתן.

לאור התוצאות מסכמים החוקרים כי טיפולים ביולוגים מתקדמים עשויים לסייע לשיפור כיבים סוכרתיים בכף הרגל, וכי מומלץ לתת את הטיפול מוקדם ככל האפשר.

Arch Dermatol. 2010;146(8):857-862

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה