באיזו תדירות דרוש מעקב PSA בגברים לאחר כריתת ערמונית בשל סרטן ערמונית בסיכון נמוך? (מתוך Journal of Urology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ספטמבר 2010 של ה- Journal of Urology עולה כי בגברים לאחר כריתת ערמונית בשל סרטן ערמונית בסיכון נמוך, לאחר מעקב ראשוני שלילי אחר ערכי ה-Prostate Specific Antigen (PSA) ייתכן וניתן לוותר על מעקב שנתי, ולהסתפק בביצוע בדיקת ה-PSA אחת לשנתיים בלבד.

לדברי החוקרים, כ-90,000 גברים בשנה עוברים בארה”ב כריתת ערמונית רדיקלית בשל סרטן הערמונית, כאשר 50%-60% מהם מוגדרים כבעלי סיכון נמוך להישנות. לאחר כריתת ערמונית נהוג לעקוב אחר ערכי ה-PSA בכל מספר חודשים בשנה הראשונה, לאחר מכן בכל חצי שנה, ובהמשך נהוג לבצע בדיקת מעקב שנתית לטווח ארוך. עם זאת, החוקרים מסבירים כי המלצות מעקב אלו מבוססות על נתוני הישנות בגברים בעלי סיכון גבוה להישנות של סרטן הערמונית.

המחקר הנוכחי כלל 2,219 גברים שעברו כריתת ערמונית רדיקלית ולאחריה מעקב PSA שגרתי. מהתוצאות עולה כי ככל שעלה משך הזמן שבו לא נצפו רמות PSA נמדדות, כך קטן הסיכון לכישלון ביוכימי. החוקרים מפרטים כי שיעור הכישלון הביוכימי לשנה אחת היה 0.1% לאחר שנה של מדידות PSA שליליות, 0.4% לאחר 3 שנים של מדידות PSA שליליות, ו-0% לאחר 5 ו-10 שנים של מדידות PSA שליליות.

בין מגבלות המחקר ניתן לציין כי נכללו משתתפים שטופלו במרכז רפואי אחד, ועל כן ייתכן ואינן מייצגות את כלל אוכלוסית הגברים הרלוונטית.

החוקרים מסבירים כי בדיקות ה-PSA השנתיות עלולות להגביר את חרדת המטופלים, בנוסף לעלותן הכלכלית. לאור התוצאות הם כותבים כי ייתכן ואין צורך במעקב PSA שנתי בגברים עם סרטן ערמונית בסיכון נמוך, לאחר כריתת ערמונית רדיקלית. להערכתם, לאחר שהתקבלו בדיקות PSA שליליות במשך כשנה, ניתן להסתפק בבדיקת מעקב בכל 2-4 שנים.

J Urol. 2010 Sep;184(3):925-9

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה