האם טיפול ממושך בביספוספונטים מעלה סיכון לשברים בלתי טיפוסיים? (מתוך JAMA)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של כתב העת JAMA עולה כי שימוש ממושך בביספוספונטים עשוי להעלות את הסיכון לשברים בלתי טיפוסיים. אמנם, הסיכון האבסולוטי לשברים אלה נמוך ביותר.

תרופות מקבוצת הביספוספונטים (bisphosphonates ) מהווים כיום אחד הטיפולים המקובלים באוסטאופורוזיס. אמנם, קיימת השערה כי טיפול ממושך בביספוספונטים עשוי לדכא את תהליך ה-remodeling של עצמות וכך לגרום לשברים בלתי טיפוסיים. במחקר זה בדקו החוקרים האם טיפול ממושך בביספוספונטים קשור לסיכון מוגבר לשבר subtrochanteric או שבר של ה-shaft של עצם הירך (femur ).

החוקרים אספו נתונים אודות נשים מעל גיל 68 אשר טופלו בביספוספונטים. עבור כל מקרה של שבר בלתי טיפוסי התאימו החוקרים עד 5 נשים כביקורת. בנוסף בדקו החוקרים קשר בין טיפול ממושך בביספוספונטים לבין שברים טיפוסיים שבר צוואר הירך ושבר intertrochanteric .

* החוקרים זיהו סך של 716 נשים אשר סבלו משבר בלתי טיפוסי subtrochanteric או shaft , ו-9723 נשים אשר סבלו משבר טיפוסי intertrochanteric או צוואר הירך.

* שימוש ממושך בביספוספונטים (מעל 5 שנים) נמצא קשור בסיכון מוגבר לשבר בלתי טיפוסי (יחס סיכויים מתוקנן של 2.74, CI 95% 1.25-6.02).

* מתוך מעל 52,500 נשים עם טיפול ממושך בביספוספונטים, 71 (0.13%) סבלו משבר בלתי טיפוסי במהלך השנה לאחר הכניסה למחקר, ו-117 (0.22%) סבלו משבר מסוג במהלך שנתיים.

* בנוסף, נמצא שימוש ממושך בביספוספונטים קשור בסיכון נמוך יותר לשבר טיפוסי (יחס סיכויים מתוקנן של 0.76, CI 95% 0.63-0.93).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בנשים מבוגרות המטופלות בביספוספונטים במשך יותר מ-5 שנים קיים סיכון מוגבר לשברים בלתי טיפוסיים, כגון שבר subtrochanteric או שבר של shaft עצם הירך. אמנם, הסיכון האבסולוטי לשברים אלה הינו נמוך.

JAMA. 2011;305:783-789

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה