האם מזג אוויר משפיע על רמת כאב במטופלים עם Rheumatoid Arthritis? (מתוך Euro J Pain)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של כתב העת European Journal of Pain עולה כי ברמת הקבוצה לא קיים קשר בין שינויים במזג אוויר לבין רמת כאב במטופלים עם RA . ברמה פרטנית, נמצא כי פחות מרבע מהמטופלים מדווחים על שינויים בכאב בזמן שינויי מזג אוויר.

במחקר מטא-אנליזה זה כללו החוקרים 9 מחקרים אשר התייחסו לקשר בין מזג אוויר לבין חומרת הכאב במטופלים עם RA (או rheumatoid arthritis ). סך של כמעט 500 מטופלים השתתפו במחקרים אלה. משתנים רבים הקשורים למזג אוויר נכללו במחקרים, אך 3 העיקריים היו טמפרטורה, לחות יחסית, ולחץ אטמוספרי, אשר נרשמו במהלך המחקרים באופן יומיומי, יחד עם רמת כאב.  

ניתוח הנתונים הדגים קשר הקרוב לאפס בין משתנים הקשורים למזג אוויר לבין כאב. אמנם, ניתוח שני מחקרים באופן פרטני הדגים כי במיעוט מהמטופלים (פחות מרבע) קיימת השפעה מסויימת של מזג האוויר על רמת הכאב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שבין 50-100% מהמטופלים עם כאב כרוני טוענים כי הכאב מחמיר בשינויי מזג אוויר, הדבר לא הודגם ברמה הקבוצתית במחקר מטא-אנליזה זה במטופלים עם RA . אמנם, קיימת אפשרות כי מטופלים מסויימים רגישים יותר למזג אוויר מאחרים, ועל כן לא ניתן לשלול באופן מוחלט את ההשפעה של מזג אוויר על כאב. החוקרים מציינים כי תוצאות מחקר זה עשויות להפתיע מטפלים ומטופלים רבים. אחד ההסברים האפשריים הוא תשומת לב רבה יותר לכאב בזמן שינויי מזג אוויר על רקע האמונה כי מזג אוויר אכן משפיע על רמת הכאב. הבנה זו עשויה לעזור לפתח שיטות התמודדות עם כאב. החוקרים אינם מקטינים את חשיבות תחושת הכאב על ידי המטופלים, אלא מדגישים כי התחושה וההשפעות עליה הן סובייקטיביות ופרטניות, שונות עבור כל מטופל.

Euro J Pain. 2011;15:5-10

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה