השוואה בין טיפול אינטנסיבי ופחות אינטנסיבי בסטטינים (Eur Heart J)

מטה-אנליזה נוספת בחנה את ההשפעות של טיפול אינטנסיבי, בהשוואה לטיפול פחות אינטנסיבי, בתכשירים ממשפחת סטטינים ולא הדגימה השפעה משמעותית על התמותה הקרדיווסקולארית הכוללת עם טיפול אינטנסיבי; זאת למרות עדויות לפיהן ישנה ירידה מתונה בשילוב אירועים לא-פטאליים.

לדברי החוקרים, עדיין ישנה מחלוקת בנוגע ליתרונות של טיפול אינטנסיבי להפחתת רמות שומנים בדם, בהשוואה לטיפול פחות אינטנסיבי בחולים עם מחלה קרדיווסקולארית. החוקרים ערכו סקירה ספרותית מקיפה בחיפוש אחר מחקרים מבוקרים ואקראיים להשוואה בין טיפול מתון וטיפול אינטנסיבי בסטטינים, שנמשך לפחות שישה חודשים, ודיווחו על לפחות תוצא קרדיווסקולארי אחד בעל חשיבות קלינית.

בחיפוש הראשוני זיהו החוקרים 573 מאמרים רלבנטיים, 215 מהם נבחנו במלואם ו-10 מאמרים שדיווחו על 10 מחקרים (n=41,778) היו זמינים לניתוח הסופי. שישה מחקרים היו בעיקרם מחקרי מניעה שניונית, אחד כלל חולים עם טרשת עורקים, ושלושה מחקרים כללו רק חולים עם תסמונת כלילית חריפה. גודל המדגם נע בין 112 ל-10,001 ומשך המעקב נע בין 0.5 ל-6.7 שנים.

מהסקירה לא עולה השפעה משמעותית על התמותה מכלל הסיבות (יחס סיכויים של 0.92, p=0.14) או תמותה קרדיווסקולארית (יחס סיכויים של 0.89, p=0.07). סקירה שהייתה מוגבלת לחולים עם תסמונת כלילית חריפה הדגימה השפעה גדולה יותר על התמותה, ומספר החולים בהם היה לטפל באופן אינטנסיבי לעומת טיפול סטנדרטי למניעת אירוע אחד בשנה עמד על 119.

מהערכת היעדים המשולבים עולה השפעה מובהקת סטטיסטית על תמותה ממחלת לב כלילית ואוטם לבבי לא-פטאלי (יחס סיכויים של 0.90, p<=0.0001), ואירועים מוחיים פטאליים ולא-פטאליים (לא כולל אירוע איסכמי זמני חולף) (יחס סיכויים של 0.86,  p=0.006). כמו כן, תועדה השפעה מובהקת סטטיסטית על שיעור אוטמים לבביים לא-פטאליים (יחס סיכויים של 0.82, p<=0.0001). העדויות המצטברות בנוגע לתמותה קרדיווסקולארית עדיין אינן חד-משמעיות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מעדויות המחקר עולה כי טיפול אינטנסיבי בסטטינים מפחית את הסיכון לאירועים לא-פטאליים; הם גם מעלים את האפשרות כי הדבר עשוי להפחית את הסיכון לתמותה ממחלות לב וכלי דם. התועלת הגדולה ביותר מבחינת שיעורי התמותה תועדה בחולים עם תסמונת כלילית חריפה, ובמחקרים אלו ההשפעה על התמותה הייתה מובהקת סטטיסטית בחולים אלו, שיעור האירועים היה גבוה יותר בתקופה החריפה לאחר אירוע תסמונת כלילית חריפה.

Eur Heart J, published early online 8 March 2011

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה