מתן אריתרופואטין לחולי STEMI אינו מפחית גודל האוטם ומעלה הסיכון לאירועים (JAMA)

מתן אריתרופואטין למטופלים עם אוטם חריף של שריר הלב עם עליית מקטע ST (כלומר עם STEMI) שעברו הרחבת עורק מוצלחת בתוך 4 שעות מביצוע ה-PCI אינו מפחית את גודל האוטם וקשור לעלייה בסיכון לאירועים קרדיווסקולרים, בעיקר במטופלים מבוגרים יותר. כך עולה ממחקר המתפרסם במהדורה האחרונה של ה-JAMA .

הרקע למחקר היו תוצאות נסיוניות ראשוניות לפיהן מתן אריתרופואטין עשוי להקטין את גודל האוטם ולשפר את תפקוד חדר שמאל של הלב.

המחקר היה פרוספקטיבי, אקראי וכפול סמיות ומבוקר פלציבו. למטופלים ניתן מינון של 60,000 יח’ של אפוטאין אלפא . המחקר בוצע ב-28 מרכזים ונכללו בו 222 מטופלים עם STEMI אשר עברו PCI בהצלחה כטיפול ראשוני או כטיפול הצלה נוסף.

המשתתפים חולקו באופן אקראי בין מתן תוך ורידי של אפואטין אלפא או כמות זהה של סלאיין ששימש כפלציבו, ואשר ניתן תוך 4 שעות מביצוע ה-PCI .

יעדי המחקר כללו גודל אוטם (שבוטא באמצעות אחוז של מסת חדר שמאל כפי שנמדד ע”י מכשיר תהודה מגנטי קרדיאלי (CMR) שבוצע בין 2 ל-6 ימים לאחר מתן האפוטאין אלפא, ובדיקה נוספת שוב לאחר 12 שבועות (ה-CMR השני).

החוקרים מדווחים כי לא היה הבדל מובהק סטטיסטי בגודל האוטם בין שתי הקבוצות ב-CMR הראשון ובשני. (מסת חדר שמאל של כ- 15% בשתי הקבוצות ב-CMR הראשון, וכ-10.5% ב-CMR השני).

במטופלים מעל גיל 70 נמצא שגודל האוטם בקבוצת האפוטאין אלפא היה גדול יותר (20%) בהשוואה לקבוצת הבקרה (12%) ב-CMR הראשון באופן מובהק סטטיסטי

מבחינת בטיחות, בקבוצת האפוטאין נרשמן 4% מקרים של תמותה, אוטם, שבץ, סטנט תרומבוזיס לעומת 0% בקבוצת הביקורת.

מסקנת החוקרים היא איפוא במטופלים עם STEMI אשר עברו הרחבת עורק מוצלחת באמצעות PCI , מתן מנה בודדת של אפוטאין אלפא בתוך 4 שעות מה-PCI אינה מפחיתה את גודל האוטם ובנוסף קשורה לשיעור גבוה יותר של אירועים קרדיווסקולרים, בעיקר בחולים המבוגרים מעל גיל 70.

JAMA. 2011;305(18):1863-1872. doi:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה