הוספת Ketamine לגירוי חוט שדרה עשויה לעזור בטיפול בכאב נוירופתי כרוני (מתוך Eur J Pain)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מאי של כתב העת European Journal of Pain עולה כי יתכן ושילוב של Ketamine עם גירוי חוט שדרה עשוי לעזור למטופלים עם כאב נוירופתי כרוני אשר לא הגיבו לגירוי חוט שדרה בלבד. במחקר זה נבדקה השערה זו על חולדות.

אמנם גירוי חוט השדרה (spinal cord stimulation או SCS ) מהווה טיפול מקובל לכאב נוירופתי כרוני, כ-30% מהמטופלים לא מגיבים בצורה מספקת לניסיון גירוי זה. מטופלים אלה לא עוברים השתלת אלקטרודה להקלה על הכאב.

ההשראה (induction ) והאחזקה (maintenance ) של סנסיטיזציה משחקים תפקיד מפתח בכאב נוירופתי כרוני. נהוג לחשוב כי מדובר בתוצאה של הפעלת רצפטור NMDA (או N-methyl-D-aspartate ) בקרן הדורסלית. על כן, חסימה של רצפטור NMDA על ידי המעכב הלא-תחרותי Ketamine  הודגמה כמשפרת כאב נוירופתי. אמנם, תופעות לוואי מגבילות את השימוש בתרופה זו.

במחקר זה בדקו החוקרים האם שילוב של Ketamine במתן intrathecal (IT) במינון נמוך (sub-effective ) עם SCS עשוי להפוך חולדות עם כאב נוירופתי כרוני שלא הגיבו ל-SCS לכאלה שמגיבות. חולדות אשר הגיבו ל-SCS (סך של 15 חולדות) טופלו ב-30 דקות של SCS , ואילו חולדות שלא הגיבו (סך של 8 חולדות) קיבלו Ketamine במינון תת-יעיל בשילוב עם 30 דקות של SCS .

החוקרים לא מצאו תופעות לוואי כלשהן למינון הנמוך של ה-Ketamine . הטיפול המשולב בחולדות שלא הגיבו לטיפול ב-SCS הוריד באופן מובהק את סף הכאב בכל החולדות. כלומר, הטיפול המשולב הפך חולדות אלה למגיבות ל-SCS .

Eur J Pain, May 2011

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה