האם יש מקום לבצע בדיקת PET/CT במהלך טיפול כמותרפי במטופלים עם לימפומה מתקדמת של תאי B? (מתוך J Nucl Med)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של כתב העת Journal of Nuclear Medicine עולה כי בדיקת PET/CT במהלך טיפול כמותרפי במטופלים עם לימפומה מתקדמת של תאי B מדגימה ערך ניבוי שלילי גבוה, אך ערך ניבוי חיובי נמוך להערכת פרוגנוזה של המטופלים.

ידוע כי בדיקת PET-FDG במטופלים עם DLBCL (או diffuse large B-cell lymphoma ) תורמת לניבוי הפרוגנוזה לאחר טיפול כמותרפי התחלתי. במחקר פרוספקטיבי זה בדקו החוקרים תועלת פרוגנוסטית של בדיקת PET-FDG במהלך הטיפול במטופלים אלה.

סך של 50 מטופלים עם DLBCL בשלב מתקדם השתתפו במחקר. המטופלים קיבלו טיפול כמותרפי מקובל עם  Rituximab (מבטרה), Cyclophosphamide (אנדוקסן), Doxorubicin (אדריבלסטינה), Vincristine (וינקריסטין), Prednisone (פרדניזון). המטופלים עברו בדיקת PET-FDG לאחר מחזור 2, 3 וכן בסיום הטיפול.

החוקרים מצאו כי ערך הניבוי החיובי (positive predictive value PPV ) לחזרה (relapse ) או התקדמות המחלה של בדיקת CT בשילוב עם בדיקת PET-FDG במהלך הטיפול היה 42%. ערך הניבוי השלילי (negative predictive value NPV ) היה 77%. בדיקת PET/CT במהלך הטיפול נמצאה קשורה באופן מובהק להשרדות ללא ארועים חריגים (event-free survival ) (עם P=0.017 ) וכן להשרדות ללא התקדמות המחלה (progression free survival ) (עם P=0.04 ), אך לא להשרדות כוללת (P=0.08 ).

לבדיקת PET/CT בסיום הטיפול נמצא PPV גבוה (71%) וכן NPV גבוה (80%). בדיקה זו נמצאה קשורה באופן מובהק להשרדות כוללת (P<0.001 ).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בדיקת PET/CT לאחר שני מחזורי אימונוכמותרפיה הדגימה NPV גבוה, אך PPV נמוך במטופלים עם DLBCL מתקדמת.

J Nucl Med. 2011;52:386-392

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה