הבדלים מעטים בין כאב גב תחתון חד וכרוני (J Pain)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת יולי של כתב העת Journal of Pain עולה כי בהשוואה לכאב תת-חריף, כאב גב תחתון כרוני הינו כאב אינטנסיבי יותר, עם פחות שינויים במהלך הכאב וסיכויים גבוהים יותר לכאב דו-צדדי. אך למעט הבדלים אלו, המחקר לא הדגים שונות משמעותית במדדי כאב.

החוקרים הופתעו ממיעוט ההבדלים בין שתי הקבוצות.

הסקירה כללה 40 חולים עם כאב גב תחתון תת-חריף ו-37 חולים עם כאב גב כרוני, בגיל ממוצע של 43.9 שנים. המשתתפים עם כאב גב תחתון תת-חריף הוגדר ככאב שנמשך 6-16 שבועות, בעוד שכאב גב כרוני הוגדר ככאב שנמשך שנה ומעלה. מדדי הכאב של כל המשתתפים עמדו על מעל 4 נקודות בסולם VAS (Visual Analog Scale).

המשתתפים קיבלו הדרכה לדירוג כאבי גב וכן לתעד את אזורי הכאב בגוף.

חציון מדד VAS עמד על 6.2 בחולים עם כאב גב תת-חריף ו-7.7 באלו עם כאב גב כרוני. היקף העליה במדד VAS בחולים עם כאב כרוני (14.5 מ”מ) היה מעל השינוי המינימאלי בכאב אקוטי שהוגדר כמשמעותי מבחינה קלינית (13 מ”מ).

בחולים עם כאב גב כרוני נרשמה עליה משמעותית במדד Neuropathic Pain Scale ומרכיבים תחושתיים ואפקטיביים של מדד MPQ-A ו-MPQ-S (McGill Pain Questionnaire), בהשוואה לכאב גב תת-חריף, אך הבדלים אלו נעלמו לאחר תיקון לעוצמת הכאב.

החוקרים מדווחים על מגמה לפיה מדדי כאב היו גבוהים יותר בחולים עם כאב גב כרוני, אך שוב, עוצמת הכאב זוהתה כגורם תורם. העדר הבדל אמיתי במדדי דיכאון בין חולים עם כאב קצר-טווח ואלו שסבלו מכאב לתקופות ממושכות יותר הינו אחד הממצאים המפתיעים של המחקר.

עם זאת, מה שנותר משמעותי הוא הנטיה של חולים עם כאב גב כרוני לסבול מכאב הקורן דו-צדדית; זאת בניגוד לחולים עם כאב גב תת-חריף שסבלו יותר מכאב חד-צדדי. הממצאים מעידים על מעורבות של אתרים כואבים יותר מחוץ לאזור הלומברי.

בנוסף, בקבוצת החולים עם כאב גב כרוני תועדה עליה משמעותית ביותר בכאב ספונטאני; חולים אלו נטו לפחות פלוקטואציות בכאב, כך שהכאב שלהם היה בדרגה אינטנסיבית למשך תקופות ממושכות יותר. בחולים עם כאב תת-חריף הפלוקטואציות היו מהירות יותר, כך שהכאב שלהם נותר ברמה מסוימת למשך תקופה ממושכת.

מדדי הכאב חשובים מאחר שעומדים בקורלציה עם פעילות מוחית, והחוקרים מציינים כי למרות שההבדלים בין חולים עם כאב כרוני וכאב תת-חריף עשויים להיות עדינים, ישנם הבדלים דרמטיים בפעילות המוחית בין שתי הקבוצות.

J Pain. 2011;12:792-800

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה