פרסום מתודולוגיית תכנית Choices בירחון European Journal of Clinical Nutrition

הדס יריב (M.Sc, MBA ) מנהלת תחום בריאות, Choices ישראל

בחודש יוני השנה פורסמה ב- European Journal of Clinical Nutrition, המתודולוגיה המשמשת כבסיס לקריטריונים המוצריים של התכנית הבינלאומית – Choices , לסימון מוצרים בחזית האריזה
(FOP-Front of Pack)1 .

פרסום זה מהווה נדבך נוסף בהכרה המדעית בחשיבות הנושא.

תוכנית Choices כזכור מתבססת על ההמלצות התזונתיות היומיות של ארגון הבריאות העולמי (WHO/FAO 2003), בתחום יצירת הפרופיל התזונתי
(Nutrient Profile System).

מבוא

על רקע התחלואה הגוברת והולכת הנגרמת כתוצאה מההשמנה ואכילה לא תקינה, נעשים מאמצים נרחבים בעולם כולו לסייע לצרכן לבחור מזונות בריאים יותר. על בסיס נתונים אלו גיבש ארגון הבריאות העולמי המלצות בתחום התזונה ומניעת מחלות כרוניות (WHO/FAO 2003)3,2, הארגון קרא לחברות המזון להצטרף למאבק בתופעת ההשמנה ולפעול לשיפור הפרופיל התזונתי של מוצרי המזון השונים.

סימון תזונתי בחזית אריזה (FOP-Front of Pack) הנו אחד הכלים שמטרתם לסייע לצרכן לבצע בחירות תזונתיות נכונות. בעולם קיימים סימונים רבים הנתמכים ע”י ממשלות, איגודי צרכנים וארגוני בריאות שונים (בשוודיה keyhole , ניוזילנד Pic a Tick, אנגליה הרמזור) 4 . על בסיס נתונים אלו ובעידוד ממשלת הולנד פותחה בשנת 2006 המתודולוגיה של Choices.

מההמלצות התזונתיות של ה-WHO ועד לתכנית בינלאומית לסימון ע”פ קריטריונים למוצרים

הקריטריונים של תו Choices פותחו על בסיס דו”ח ארגון הבריאות העולמי משנת 2003 מעודדים צריכה של סיבים תזונתיים מחד, ומעודדים להפחית צריכה של שומנים רווים ושומני טרנס, סוכר מוסף ונתרן מאידך.

שלב א’ תרגום המלצות ארגון הבריאות העולמי לקריטריונים כללים.

בהגדרת הקריטריונים הכללים לרכיבים התזונתיים שצוינו, נלקחו המלצות ארגון הבריאות העולמי ולהם הוספו 30%. הקריטריונים מבוססים על אחוז מהאנרגיה, עבור צריכה יומית מומלצת ממוצעת של 2000 קלוריות. קריטריונים אלו מהווים את נקודת המוצא של התכנית ויופחתו במהלך השנים עם השינוי בהרגלי התזונה והתאמת הטעמים של הצרכנים. (טבלה מס’ 1).

choice

שלב ב’ פיתוח הקריטריונים הכלליים לקריטריונים מוצריים

המוצרים חולקו לשתי קבוצות: קבוצת המוצרים הבסיסיים החיוניים בתרומתם לתזונה בריאה, וקבוצת מוצרים שאינם חיוניים ושתרומתם לתזונה היומית זניחה. הקריטריונים על פי קבוצות מוצרים נבנו כך שלפחות 20% מהמוצרים המוגדרים כבסיסיים יוכלו לקבל את תו Choices וכ-10% מהמוצרים הלא בסיסיים.

בשלב זה נבחנו כ-7000 מוצרים מ-12 מדינות שונות באירופה, כמו כן נבחנו הרגלי צריכה של אוכלוסיות במדינות שונות וכן ישימות טכנולוגית של התעשייה. (טבלה מס’ 2). לפי סקירה זו נבנו קריטריונים לקבוצות המוצרים השונות.

כל תהליך הפיתוח של הקריטריונים נתמך בוועדה מדעית מייעצת ובלתי תלויה.

choice

מטרות התוכנית

שתי המטרות העיקריות בשימוש בתו Choices


  • לסייע לצרכנים לזהות ולבצע רכישה מועדפת תזונתית

  • לסייע לתעשייה לפתח מוצרים בעלי הרכב תזונתי בריא יותר.


סימון שיפוטי בחזית אריזה דרישה צרכנית

מחקרי צרכנים מראים שתו שיפוטי בחזית אריזה, המסכם את הפרופיל התזונתי של המוצר הוא המתאים ביותר והיעיל ביותר להחלטות מהירות של הצרכן בזמן רכישת המוצרים.

תו שכזה מספק הערכה תזונתית כוללת של צירוף הרכיבים 5 .

מאז השקת התו מלווה התוכנית במחקרים צרכניים המלמדים כי ישנו גידול בחשיפה של התו לאוכלוסייה, בעיקר בקרב שוחרי בריאות, ושהתו מסייע לבצע רכישה מושכלת תזונתית 6.

לקריאת המאמר המלא

למידע נוסף בנוגע לתוכנית Choices אנא היכנסו לאתר

מקורות

  • AJC Roodenburg, BM Popkin, JC Seidell. Development of international criteria for a front of package food labelling system: the International Choices Programme. Eur J Clin Nutr. 2011.

  • Joint WHO/FAO consultation. Diet, nutrition, and the prevention of chronic diseases. . Geneva: Technical report series 916; 2003.

  • WHO. Global strategy on diet, physical activity and health. Geneva: Fifty-seventh World Health Assembly; 2004.

  • Stockley L, Rayner M, Kaur A. Nutrient profiles for use in relation to food promotion and childrens diet: update of 2004 review.2007; http://www.food.gov.uk/healthiereating/advertisingtochildren/nutlab/nutprofilereview/nutprofilelitupdatedec07

  • Feunekes GIJ, Gortemaker IA, Willems AA, Lion R . Front-ofpack nutrition labelling: testing effectiveness of different nutrition labelling formats front-of-pack in four European countries. Appetite 2008;50:5770.

  • Vyth EL, Steenhuis IHM, Mallant SF, Mol ZL, Brug J, Temminghof Ml. A front-of-pack nutrition logo: a quantitative and qualitative process evaluation in the Netherlands. J Health Commun. 2009;14:63145.
  • 0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה