הטיפול ב-Denosumab מביא לעליה בצפיפות העצם אך אינו משפיע על הסיכון לשברים אטיפיים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Rheumatology)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי טיפול ארוך-טווח ב- Denosumab (פרוליה) בנשים לאחר-מנופאוזה עם אוסטיאופורוזיס מביא לעליה בצפיפות העצם ומפחית סמנים לספיגת עצם, ללא סיכון מוגבר לשברים אטיפיים עם טיפול ארוך-טווח בביספוספנטים. ממצאי המחקר הוצגו בכנס השנתי מטעם ה-American College of Rheumatology .

הממצאים מבוססים על תקופת הארכה בת שלוש שנים, של המחקר FREEDOM  (Fracture Reduction Evaluation of Denosumab in Osteoporosis Every 6 Months ) בשלב 3. מחקר FREEDOM הינו מחקר בינלאומי, אקראי, מבוקר-פלסבו, שכלל 7868 נשים בגילאי 60-90 שנים עם מדד T Score לצפיפות המינראלים של העצם של מתחת ל-2.5- בעמוד-שדרה מותני או בירך. כ-70% מהמשתתפים במחקר המקורי המשיכו במעקב. מבין אלו, 2343 המשיכו בטיפול ב- Denosumab ו-2207 חצו מקבוצת הפלסבו ל- Denosumab . הנשים המשיכו בטיפול ב- Denosumab , במינון 60 מ”ג, כל שישה חודשים, ונטלו תוספי קלציום וויטמין D על-בסיס יומי. הן יהיו במעקב למשך 10 שנים.

בטווח הרחוק נותרה התועלת מבחינת צפיפות המינראלים של העצם: שיפור של 5.1% בעמוד השדרה המותני ושיפור של 1.8% בירך, עם תועלת מצטברת של 15.2% בעמוד השדרה המותני ו-7.5% בירך, בהשוואה למצב בתחילת המחקר (p<0.05 ). בקרב נשים שחצו לקבוצת הטיפול, התועלת מבחינת צפיפות המינראלים של העצם הייתה דומה לזו שתועדה במחקר המקורי: 9.4% בעמוד השדרה המותני ו-4.8% בירך (p<0.05 ).

בנוסף, רמות Serum Collagen Type 1 Crosslinked C-telopeptide , סמן לספיגת עצם, ירדה במהירות ובהיקף דומה לאחר המנה הראשונה בקרב חולים שחצו לקבוצת הטיפול, או לאחר המנה השביעית בקבוצת המעקב ארוך הטווח.

ארבע נשים פיתח נמק של עצם הלסת במהלך המעקב (2 בקבוצת הטיפול ארוך הטווח ו-2 בקרב אלו שחצו לקבוצת הטיפול). לא תועדו מקרים של נמק של העצם במהלך המחקר המקורי. לא תועדו תופעות לוואי חמורות אחרות.

בנוסף, ההיארעות השנתית של שברים חדשים בקרב חולים שחצו לקבוצת הטיפול הייתה נמוכה יותר, בהשוואה לקבוצת הפלסבו במחקר FREEDOM , בעוד שהיארעות השברים נותרה נמוכה בקבוצת הטיפול ארוך הטווח.

החוקרים מודים כי העלייה המתמשכת בצפיפות המינראלים של העצם לא הייתה צפויה. לדבריהם, לרוב ישנה התייצבות במגמה לאחר 3-5 שניות טיפול בביספוספנטים, לכן המשך העלייה בצפיפות העצם היה מרשים.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Rheumatology

לידיעה במדסקייפ

http://www.medscape.com/viewarticle/753389

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה